Beste Dufourvaarders…
Als ik op zeilvakantie ben, ben ik een soort stroom-slaaf. Ik ben op een of andere manier in mijn hoofd altijd bezig met het volgende oplaadmoment. Als ik heerlijk aan het zeilen ben op de oosterschelde bekruipt mij om 14.00 uur de drang toch maar Zierikzee in te duiken zodat er nog een plekje aan de ‘prikpaal’ beschikbaar is. Kom je na 16.00 uur dan lig je buitenop en kan je het vergeten. Nou vind ik buitenop liggen helemaal niet erg. Sterker nog, je kan lekker lang doorvaren en 's ochtends weer vroeg en vrij vertrekken.
Toch houd het stroom probleem mij bezig. Als we de haven binnenvaren liggen de springen nog niet vast of de zwarte haspel gaat de stijger op en er wordt naarstig naar muntgeld gezocht. Wat zou het toch heerlijk zijn om op een mooie ankerplaats of bij een eilandje te gaan liggen, lekker te bbq-en en daar te overnachten. Maar ja. Ik heb altijd een koelkast vol lekkers, meestal de autopilot aan, altijd de plotter aan staan en als je voor anker gaat wil je toch ook wel lekker lezen bij een paar lampjes, een DVDtje kijken en even met de laptop werken (lang leve Internet via de GSM). De volgende ochtend draait de waterpomp en de douchepomp overuren en dat kost toch ook allemaal weer stroom. En op zo’n prachtige zeilvakantie gaat de motor toch maar een paar keer per dag een kwartiertje aan.
Nou heb ik nagedacht over een oplossing voor mijn mentale walstroomverslaving…
Idee 1: Ik zou natuurlijk een zonnepaneel kunnen kopen. Maar ik heb eigenlijk geen plek aan dek. Op de garage ligt de rubberboot. Ik zou natuurlijk zo’n flexibel paneel over de buiskap kunnen leggen maar daar ga je toch niet mee zeilen en daarbij 's avonds en 's nachts heb je er niks aan. Ik denk dat een zonnepaneel in mijn situatie geen oplossing is.
Idee 2: Een wind generator. Zo’n lelijke paal op het achterdek, hoop herrie, afhankelijkheid van een briesje en meestal ga ik op zoek naar een beschut plaatsje om te liggen. Wordt dus ook een moeilijk verhaal met zo’n windpaal.
Idee 3: Een diesel generator. Erg praktisch en qua stroomvoorziening zeker een oplossing. Maar duur, lawaaierig, moeilijk te monteren en gebruikt natuurlijk diesel. Met name het geluid en de prijs staan me tegen. Ik zie niet dat ik lekker aan het zeilen ben en dan even de generator ga bijzetten.
Idee 4: Een extra alternator. Dit heb ik nog niet voldoende onderzocht. Ik ben benieuwd naar ervaringen en reacties. Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om de hoofdmotor zo vaak/lang te laten draaien voor stroom. Maar het kan wel. En als het tot een uurtje kan worden teruggebracht door een extra dynamo is met wellicht een goede oplossing. Ik hoor graag van anderen die dit hebben gedaan. Krijg je extra slijtage van de hoofdmotor hierdoor? En minder vermogen op de schroef?
Idee 5: Hier hoor ik graag de meningen over. Ik heb me de laatste tijd verdiept in de fuel cell. Deze brandstofcell gebruikt methanol als krachtstof. Hij is superstil (volgens de beschrijvingen, ik hoor graag de ervaringen), makkelijk in te bouwen, heeft alleen waterdamp als uitlaatproduct en werkt de hele dag door om mijn accu’s lekker vol te houden. Als het goed is kan ik de koelkast naar hartelust laten draaien. De krachtstof komt in 10 liter jerrycans van ca 20 euro per stuk. Doe je een paar dagen tot een week mee. Prima oplossing… op papier in elk geval. Hij is een stuk duurder dan een dynamo, windgenerator of zonnepaneel maar een stuk goedkoper dan een dieselgenerator. En ik kan hem waarschijnlijk zelf inbouwen.
Ik ben heel erg beniewd naar jullie meningen, reacties en ervaringen op dit gebied. Ik zal vast niet de enige zijn die met deze inwendige strubbelingen rondzeilt…
Groetjes
Nick