stormfok op kotterstag

wat zou ongeveer de grote moeten zijn van zo een stormfok op een kotterstag bij een 385gl?van de werff uit made(een goede zaak) raad ongeveer 10vierkante meter aan
een vriend van mij echter heeft 11 m op een stale boot van ongeveer 11 ton een 36 voet van der stad en is daar zeer tevreden over.hij zit ergens op de atlantic
zou 10 vierkante meter op een 385 gl dan niet iets aan de grote kant zijn?

Zou het, heel misschien, kunnen afhangen van de zwaarte van de storm en je eigen gevoel van veiligheid daar omtrent??? 

ik heb het idee de stormfok te gebruiken met ongeveer 35 knp wind of meer wat ik overigens niet hoop op te lopen ergens midden op zee
ik ga dat in iedergeval wel eerst uit proberen op het ijsselmeer

Jan,
Maar ga jij bij 35 kp wind naar het voordek om dat zeil te zetten, of …
Ciao,

nou ik leg de fok al klaar
zorg dat de leuvers al op de stag zitten en de schoten klaar liggen
met veel wind even een elastiek doorknippen en dan gewoon(nou ja zo gewoon mogelijk met zoveel wind)vanuit de kuip hijsen
normaal gesproken zie je het op een lange tocht wel aankomen wanneer het echt gaat waaien

Jan,
Al eens aan een high aspect fok gedacht? kan lang blijven staan en als je hem reeft op de trommel blijft-ie aardig in vorm.
Ciao,

hallo hans,
bedankt voor het meedenken
ik heb al een kleinere fok opstaan als ik de zee op ga
ik zal die stormfok waarschijnlijk(zeg nooit nooit)
ook niet nodig hebben als ik naar engeland oversteek of zo
als je beetje op het weer let  voor dat je weggaat  hoef je binnen 24 uur niet zogauw  meer in een storm van 35knp plus terecht te komen
die storm fok wil ik hebben voor langere tochten naar spanje  kanarische eilanden en(mischien)verder
ik wil dan ook 3 reven in mijn grootzeil hebben
gr jan

Hoi Jan,
Dat heb ik ook. Ik heb een stormfok van 6 m2 ergens in de voorpunt liggen onder het bed. Meegenomen van ??n van onze vorige boten. Ik moet zelfs nog kijken of-tie past in het profiel. Maar dat komt goed. Hij is splinternieuw en ik heb hem af en toe gebruikt als zonnescherm in de haven (!?)
Ciao,