Storing kachel

Beste allemaal,
Afgelopen zondagmorgen wou ik mijn kachel aanzetten (Ebersp?cher Airtronic D2).  Normaal gezien start die vlotjes, ook de dag ervoor nog.  Deze keer niet.  bij het opstarten begon de kachel te brommen en kwam er witte rook uit de uiltaat.  Na een minuutje schakelde de kachel zichzelf uit.  Even later heb ik opnieuw geprobeerd : zelfde scenario.
Bij de derde poging draaide de kachel weer als vanouds. 
Ik denk niet dat het aan de electronica lag want die functioneerde naar behoren.  Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?  Vergt zo een kachel onderhoud en kan je dat zelf doen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Yves
 
 
 

Hoi Yves,
Rook uit de uitlaat is altijd een gevolg van een niet juiste verbranding, waarbij witte rook het gevolg zal zijn van te weinig brandstof.
Wij hebben een Webasto kachel, en weet dus niet hoe het Ebersp?cher systeem is.
Het brommen (zal de pomp zijn) duidt op een brandstof toevoer probleem, en ik zou daarom eerst toevoer leiding (filter?) controleren.
Groetjes,

Hoi Yves,
Volgens mij kan het ook iets van koolborsteltjes zijn. Gewoon even langs een dealer brengen voor een kleine revisie. Een kennis van mij had een Ebenspracher mt een drgelijk probleem en heeft deze weggebracht en was voor een klein bedrag klaar.
Succes,

Yves,
Bij onze Webasto (uit 2004) kwamen ook geregeld storingen voor. Zoals Hans opmerkt kan dit inderdaad te maken hebben met koolaanslag. Een verkoolde gloeistift (die zorgt voor de ontbranding van de diesel) is een regelmatig voorkomend euvel. In dat geval is het verstandig de dealer op te zoeken. Bij ons werden de problemen echter veroorzaakt doordat de brandstofpomp van de kachel lucht aanzoog. Het is daarom raadzaam het gehele brandstofsysteem (vanaf het T-stuk, de aftakking van de motor-dieselleiding) te controleren. Let met name op alle verbindingen van het ene slangtype op het andere. De slangklemmen dienen goed strak te zijn aangedraaid. Contr?le op luchtbellen in het systeem is bij ons heel makkelijk, aangezien de dieselleiding van de kachel van hard, maar doorzichtig plastic is. Indien de pomp werkt maar lucht aanzuigt zie je de luchtbellen door het systeem lopen. Indien je geen luchtbellen ziet op het punt waar de leiding op de kachel aansluit, is je brandstofsysteem lekvrij. Ik hoop dat je het hiermee oplost, zodat een gang naar de dealer kan worden voorkomen.
Veel succes!
Frank
D34 # 113

Hi Yves,
Ik heb ooit hetzelfde verschijnsel gehad. Met de kachel (Ebersp?cher)was toen alles OK. Oorzaak was dat er water via de uitlaat was binnengelopen, waarschijnlijk bij het afspuiten van de spiegel.
Uitlaatslang losmaken en de zaak goed uitdrogen heeft het probleem toen opgelost.
mvg, Lucas

Beste allemaal,
 
Bedankt voor de reacties.  Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.  De kachel heeft afgelopen weekend meerdere uurtjes zonder probleem gedraaid.
Toch denk ik dat ik hem maar even bij de dealer doe wanneer de boot in december op de kant gaat.
Ik heb ook gehoord dat het eigenlijk beter zou zijn om de kachel op een apart tankje met petroleum aan te sluiten.  Dat geeft een schonere verbranding.  Hoewel volgens mij bijna iedereen met diesel uit de tank werkt.
Mvg,
 

Hoi Yves,
Laat ik zelf, net voor het vertrek voor onze vakantie, afgelopen zaterdag 18 okt. ook problemen met mijn kachel hebben?! Wij zijn gewoon maar vertrokken en hebben het electrische kacheltje altijd wel aan boord. Echter dit is 2000 watt, regelbaar, maar we lieten in onze eigen haven dus een spoor van doorgeslagen stoppen achter! In Numansdorp een tussenstop gemaakt, waren we niet van plan. De kachel helemaal te voorschijn gehaald (grote bakkist leeg, achterschotten losgehaald), alle stekkers, zekeringen e.d. nagekeken, en…hij doet het weer. Lekker, maar je zit wel om het hand. Hoewel, een luxe probleem, maar wel een heel prettige.
Ciao,