Stootrubber achterrand

Beste allemaal,
In deze tijd van poetsen wil ik de boot weer zo netjes mogelijk krijgen. Een lastig puntje is nog het witte stootrubber rondom de achterrand. Dat heeft wat vlekken (zwarte weerpuntjes en - onderaan - een bruinige aanslag) die ik niet verwijderd krijg met was/cleaner. Hebben jullie nog suggesties?
Alvast erg bedankt.
Groeten, L?on Stok.

Hoi Leon,
Ik ben tot nu toe redelijk succesvol geweest met bootwas/cleaner, maar blijkbaar is dit bij jou niet (meer) de oplossing. Je zou misschen is een kunststof  reiniger voor witte tuinmeubel kunnen proberen ( je weet wel van HG bijvoorbeeld)
Ik zelf heb een ander probleem met die rand. Tijdens een storm heeft die rand tegen de steiger liggen “krikken” en is op 2 plaatsen een 1 cm diep ingesleten. Heb dit met witte sikaflex gerepareerd, maar het komt er toch weer af. Wie heeft de oplossing???

ik heb zelf die rand en de witte polyester schoongemaakt met gele keukenontvetter van de wibra, is een populaire bus bij ons in de haven, kost 2 euro en maakt waanzinnig goed schoon.
Je moet nadien nog wel even poetsen met was natuurlijk.
Nog een tip voor de mast,giek   een mengsel van 1 deel parafine en 6 delen terpetine,…snel schoon en blijf erg mooi blinken…
groeten richard 2,…pax

Ik had ook het probleem van schimmel? op de rubberen achterrand op onze D32.
Mijn oplossing was schuren met een schuurmachine korrel 100 of 120. Resultaat perfect!
Daarna regelmatig schoonmaken of lichtjes schuren met een schuursponsje.
Veel succes,
Cees en Angela

Shipclean werkt perfect. Ook cleaner dat oxaalzuur bevat is een wondermiddel voor de witte stootrand.
Wie weet voor mij de tip die al die kleine zwarte putjes in de gelcoat doet verdwijnen? En gele verkleuring van diezelfde gelcoat?
 
mvg
Johan

Ik had last van grijze vlekken op de rubberen achterrand. Met shipclean of teflon kreeg ik het niet meer weg maar dit weekeinde schimmelvreter van Bison geprobeerd en daarmee bijna alles kunnen verwijderen. Ik zal dit spuil voortan ook in de winter gebruiken als de boot doorligt. Als je de boot op de kant haalt heb je minder last van vuil op de rand en dus minder last van verkleuring, schimmel en hardnekkig vuil.

Andrew

Ik gebruik sinds enkele jaren fender cleaner.
Gewoon vanuit de spuitfles op een poetslap aanbrengen en dan de stootrand afvegen. Het vuil vliegt er af en de stootrand ziet er weer uit als nieuw.

Hoi Piet,

Op onze Dufours zitten nogal wat kitnaden. Zo ook op de 34PP, en wel bij de spiegel. Daar zie een vrij brede kitnaad zitten. Op die naad komt veel vuil. Zou fender reiniger daar ook werken?
Heb jij of iemand anders daar ervaring mee?

Ciao,

Hoi Hans,

je kunt HG schimmel, vocht en weer plekken reiniger gebruiken voor kitnaden, dan worden ze weer mooi schoon.

kun je ook tevens gebruiken om de natte cel grondig te reinigen.

groetjes,

John