Stank uit spoelbak en wastafel

Hallo,
Het valt mij op dat als ik een paar dagen niet aan boord van mijn 2800 ben geweest, en dan water pomp, dan komt er een onaangename stank (soort riool lucht) uit zowel de spoelbak als de wastafel.
Ik neem aan dat er geen stankafsluiters (syphons) zijn gemonteerd.
Weet iemand een oplossing om de stank te voorkomen.
Groet
Hadego

Hoi Hadego,
Ik weet niet of er syphons gemonteerd zijn, zal eens kijken. Maar ik ken je probleem niet met onze 2800. Ik heb 's nachts en als we niet aan boord zijn echter altijd alle buitenboordkranen gesloten. Ik gebruik ook druppels (naam??) om het water schoon genoeg te houden. Kan het verschil daarin zitten?

Ja , ik dacht ook aan de buitenboord kranen. Spoel ze altijd voor het afsluiten even door met sopje. Alleen op zoet water wat stank als ik de pomp gebruikt van het toilet na een paar stil-ligdagen. Dood water in de toevoer waarschijnlijk…

Hallo,
Dank voor de tips / adviezen.
Ik neem aan als jullie het over buitenkranen hebben dat daarmee de afsluiters bedoeld worden.
Verder gebruik ik ook "druppels "in het water om het langer vers aan boord te houden.
Ik zal eens proberen, eerst een beetje sop doorspoelen en daarna de afsluiters dicht doen.
Ik ben benieuwd.
Groet

Hadego

Hoi Hans (mooie naam trouwens),
Komt die stank ook niet van oude slangen. Misschien is het vernieuwen van je slangen een idee?
Of je watertanks spoelen met desinfecterend spul. Je kan daar ook steradent voor gebruiken.
Ciao,

Hallo Hans,
Ik heb mij niet gerealiseerd dat ook de waterslangen de oorzaak zouden kunnen zijn. Ik zal een controleren, als ik een paar dagen niet aan boord ben geweest, of het gepompte water dan stinkt of dat het toch de afvoer is.
In ieder geval bedankt voor deze tip.
PS Hoe weet je trouwens mijn voornaam ?
Groet
Hadego

Mooie naam toch, Hans de Goede.
Ja,ja, zeker je voornaam!?

Op het gebruik van Steradent is niets tegen, maar houd rekening met het feit dat Steradent een aantal zeer gevaarlijke organismen niet doodt, waaronder Legionella. Steradent is dan ook geen desinfecterend middel! 't Is maar dat je het weet.

Groet,