stabiele motor

We bezitten nu 2 seizoenen een GibSea 33 uit 2001. We liggen in Noordschans en ons schip heet Flits. Na een jaartje oefenen langs de Nederlandse kust, zijn we deze zomer naar Wight en terug gezeild. Het schip bevalt prima en het vertrouwen in onze GibSea is groot. De motor is een Yanmar 27 PK en boven de 2200 toeren begint het onderschip te trillen. De dealer vertelde dat de vorm van de scheg deze trilling veroorzaakt. Die is namelijk zo dat bij voortgang vooruit, de scheg een vacuum trekt, waarin de schroef juist zijn werk moet doen.
Is dit een probleem dat door andere GibSea eigenaren herkend wordt en is daar wat aan te doen ?
Of is er iets anders aan de hand ?

Vriendelijke groet

Kees Schuitmaker

Neem contact op met de eigenaar van de paladyn (W. Nooijens). Hij ligt in het begin van de haven. Hij heeft dit probleem ook gehad en ondervangen door de schroefas iets te verlengen. Hij is lid van de zeilvereniging Noordschans. Via het bestuur kun je hem zeker bereiken. Je kunt ook postings van hem vinden op dit forum dus wellicht kun je hem op die manier bereiken.

Ik zelf heb een GS uit 2003 en die had geen last meer van dit euvel.

Zijn jullie lid van Noordschans ?

Andrew de Graaf

Bedankt voor je reactie.
We liggen inderdaad in Noordschans en ons schip heet Flits.
De as is in het vroege voorjaar van 2010 wel 5 cm naar achteren getrokken door iemand van het bedrijf. Die ruimte zat er namelijk wel in, zodat de schroef verder verwijderd kwam te zitten van de scheg.
Het resultaat is dat de motor inderdaad beter zijn vermogen kwijt kan en bij 2200 toeren 5 knopen haalt.
Dat is dus een hele verbetering.
Verder bevalt de Gibsea 33 uitstekend. We hebben er inmiddels een gennaker bij om bij rustig weer wat meer vermogen uit een voorzeil te halen. Die gebruiken we bij alle voor de windse koersen en aan de wind tot 45 graden. Zodra de wind 4 of meer wordt, rollen we het zeil in en dat moet wel om het zeil goed opgerold te krijgen.