ST 4000+ Stuurwielautomaat

Op onze D36 hebben we de Raytheon 4000+ stuurwielautomaat nu 6 jaar in gebruik. In het algemeen redelijk tevreden, zeker aan de wind. Deze vakantie met achterlijke wind en golven op zee was ik beduidend minder tevreden. Vaak ook stukken met de hand gestuurd, omdat ie de kluts aardig kwijt was. Ik kreeg laatst de tip van een expert dat door montage van een optionele roerstand aanwijzer dit veel beter werkt. Heeft iemand dit ook wel eens gehoord, het klink niet onlogisch, maar ik ben benieuwd naar evt ervaringen. martinique38607,4793171296

Martin,
Ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat je de stuurautomaat kan instellen op zijn reactie; snel en langzaam. Daarnaast kan je de stuurautomaat ook instellen op de windhoek of kompaskoers. Dus mogelijk kan je met deze tips de juiste instelling vinden.
Ik denk dat het vooral licht aan de reactiesnelheid.
Voor de wind stuur ik meestal zelf, of eventueel bij heel licht weer op de automaat, dus die ervaring heb ik niet.
Wat zou eigenlijk het verschil maken met een roerstand aanwijzer, het klinkt mij juist onlogisch, het is tenslotte alleen maar een aanwijzer, doet verder niets.
succes

Nee Hans dan begrijp je het niet, een roerstand aanwijzer is een signaalgever op je kwadrant dat de roerstand terugmeldt aan je stuurautomaat. (bij de duurdere types boven de 4000+ is dit standaard) Behalve als aanwijzer op het display rekent je stuurautomaat dan de “werkelijke” roerstand mee in de regeling. Je hebt dan dus een 2e regelkring. De eerste regelt op het signaal van het ingebouwde fluxgate compas, de 2e op de werkelijke roerstand. Dat zou nauwkeuriger moeten zijn.
Als dit nergens op slaat dan zouden de duurdere stuurautomaten die roerstandgevers natuurlijk niet hebben, kost alleen maar geld. En de aansluiting voor een roerstandgever zit er natuurlijk niet voor niets op 4000+. 
De automaat laten sturen op de windvaan werkt in het algemeen prima, maar met golven en wind van achter gaat dat ook mis, om dezefde reden als normaal bij ruime koers en golven. martinique38607,4984606481

Wat je vertelt over die roerstandaangever, daar kan je gelijk in hebben, ik heb er geen ervaring mee.
Probeer dan ook nog eens te kijken naar de reactie-snelheid, mogelijk kan je daar wat mee.