Ik heb onlangs een probleem ontdekt met de kiel van mijn boot D40. Met de boot uit het water te halen en terwijl de boot nog in de kraan hing. Ontdekte ik achteraan de kiel, tegenover de romp, is er een spleet van ongeveer 8 cm lang en 5 mm breed. Moet ik me zorgen maken, heeft hier iemand ervaring mee?
Als de boot in de box staat is de spleet dicht?
Met vriendelijke groet,
Raymond
Hi,
Dat is best een grote speling, en vooral op de kiel romp verbinding wil je dat niet.
Ik weet niet hoe oud de boot is, maar het is zeker aan te raden de kiel romp verbinding na jaren opnieuw te laten doen en te verstevigen/verbeteren.
Mij is opgevallen dat de constructie af dufour werf op zijn zachts gezegd wat mager is.
De bouten zijn met ringen en moeren vastgezet aan de romp, na verloop van tijd zullen deze ringen verbuigen/verzwakken en speling veroorzaken. Wij hebben deze ringen destijds laten vervangen voor dikke ingelijmde RVS platen.
Wij hebben zelf een D34, die vergelijkbaar is, en daar hebben wij in 2019 de kiel laten verwijderen en met verstevigingen/verbeteringen opnieuw laten zetten. Dit naar volle tevredenheid.
Het werk is verricht door skipsmaritiem (Flevo marina) en de kosten waren destijds niet schokkend hoog.
Ik zal een paar fotos plaatsen zodat je er een beeld bij krijgt. In gemengde volgorde.
Bedankt voor je reactie, en ik moet zeggen dat er is toen mooi werk geleverd is aan je onderwaterschip. Mijn. Boot is van bouwjaar 2005.Mag ik ook vragen wat het kosten plaatje toen gekost heeft ?
Ik ga proberen een foto bij te voegen.
Raymond
Dat beeld komt mij bekend voor. Zie foto’s. Komt ook deels omdat de romp een klein beetje werkt bij het kranen en dus daar los wil van de kiel. Mijn advies zou zijn om eens een expert te laten kijken.
De kosten waren destijds meen ik ergens rond de 2K ex btw. maar helemaal zeker weet ik dat niet meer, en het is al even geleden. Een offerte vragen zal duidelijkheid geven.
Dank je voor de informatie en hiermee ben ik toch al een stuk verder.
Raymond