spi-boom

Ik sta op het punt een spi-boom aan te schaffen voor onze 385. Vraag is of er nog bepaalde merken/aandachtspunten zijn waar ik rekening mee kan houden en, met name, wat voordeel/nadeel is van een uitschuifbare vs een spiboom van vaste lengte (mochten er 385 vaarders zijn met een spi dan hoor ik graag welke lengte men heeft aangeschaft, voorlijk 2/3e van lengte boom?). Vooralsnog zal gebruik beperkt zijn tot uitbomen genua, danwel meer voordewind varen van genaker. Thx

Erik,
Als je een uitschuifbare spi-boom neemt, voordeel o.a. van kleiner opbergen aan dek, moet je heel goed letten op het klik systeem waarmee je de boom ont- en vergrendelt. Die knopjes kunnen soms verdomd pijnlijk voor je vinger zijn. Ik heb een Seld?n schuifbare boom met grote schuin afgevlakte indrukbare knoppen waar ik mijn vingers niet aan pijn doe.
Ciao, succes

en welke lengte heb jij gehanteerd voor de spi-boom, voorstag tot mastvoet of langer? en wanneer schuif je hem uit? het valt mij namelijk op dat er veel boten (lijken te) zijn met een kortere spiboom, hetgeen mij verbaast in het licht van de -vaak al langere- uitschuifbare…

Erik, ik heb mijn spiboom (niet uitschuifbaar) besteld in Muiden, kosten 2 jaar terug 400 euro. Dit is een vaste maat voor mijn schip, dat weten ze daar, ook voor de 385 GL.
Ook de diameter is belangrijk, dus zo’n uitschuifbare is kwetsbaar op zee. Leuk als je vaker van schip wissel, en je boom meeneem.

wissel is met een “t”, dus “wisselt” en meeneem is ook met een “t”, dus meeneemt.
Dadelijk heb ik er 2.

Erik,
Officieel hoort de spiboom van mastvoet tot boegbeslag te lopen(is voor je spinaker). Het voordeel van een uitschuifbare is, dat als je een grote genua (150%) hebt, je door het uitschuiven deze ook veel verder naar buiten kan zetten. Laat je wel even goed inlichten over de dikte van de boom. De boom die ik heb meegenomen van mijn vorige boot is eigenlijk te dun (daar zinspeelde Leo al op) en kan ik dus alleen bij licht weer gebruiken.
Ciao,