Software voor wedstrijdzeilen

Hallo Forumleden,
Ik heb net een shipmodul aangeschaft om de NMEA output van de autopilot en de Raymarine C70 plotter via USB naar mijn PC te brengen. Mijn plotter geeft de seatalk informatie door van positie, wind, log ed. Ik ga ook de AIS NMEA signalen opvangen maar die kunnen niet via de shipmodul. Ik heb allerlei mooie kaartsoftware gevonden maar ik ben eigenlijk op zoek naar het volgende.
Ik ben op zoek naar een programmatje dat NMEA data logt op een slimme manier zodat ik historisch (bijvoorbeeld in Excel) kan zien wat op een bepaald moment:
mijn positie is
mijn snelheid over de grond is
mijn snelheid door het water is
mijn VMG to mark is
mijn VMG to windward is
De windsnelheid is
de windrichting is
de kompaskoers is
de koers over de grond is
en allerlei andere data die ik me nu niet kan bedenken. Het lijkt me geweldig om dit samen te brengen want dan kan ik mijn eigen polar plots maken. Het lijkt me geen ingewikkelde software want alle data zit al op NMEA volgens mij.

Hi Nick,
Je zou en kunnen kijken naar Tactictool, een mooi voorbeeld wat je hier allemaal me kunt staat beschreven in het 24-uurs race verslag van de Capolavoro zie: kustzeilers.nl/24uurs/index.html
je kan het oa kopen via: www.tactictool.com Verder interessant en veel gebruikt: Deckman en Maxsea.
Succes ermee! MennoMaatskip39461,8940393519

Dag Nick,
Volgens mij levert www.Stentec.com software/ Pro versie.   

Piet, Menno,
Bedankt voor de informatie. Die tackticktool ziet er geweldig uit. Ga ik uitproberen.
Mbt die shipmodul, ik wil graag de USB versie hebben omdat ik geen seriele poort op mijn notebook heb. De usb versie ondersteund (inkomend) geen hogere baudrates dus kan het AIS verkeer hier niet overheen. Dat is niet zo erg want die laat ik gewoon via een ‘normale’ Seriele naar USB verbinding binnenkomen. Voor de overige apparatuur moet ik meerdere NMEA signalen samenvoegen (vanuit de potter en de pilot) en ook weer meerdere uitvoeren (naar de marifoon voor DSC) en naar de PC en misschien nog naar een ander apparaat. Daarvoor dient de shipmodul bij mij.
Waar ik wel ook naar op zoek ben is het volgende. Ik weet niet of het bestaat maar ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaat (soort USB memory stick) die NMEA zinnen opslaat op een intern flashkaartje. Dan kan ik deze later analyseren om te zien hoe het is gegaan zonder dat de notebook aanstaat en stroom verbruikt. Weet iemand van het bestaan hiervan af?
Gr
Nick

Beste Nick,

als het je om usb te doen is in een multiplexer kijk dan ook eens naar dit apparaat brookhouseonline.com/nmeamux.htm. Ik heb zelf op mijn boot de AIS-C versie met zowel RS232 en USB. Gebruik hem ondermeer om AIS op zowel m’n C-Series te krijgen als op mijn laptop met SeaClear

groeten, Justus