Snelle bootjes die Dufours

Ik zeil regelmatig wedstrijden mee op woensdagavond vanuit Muiderzand, “Bavaria-city”. Helaas niet op een Dufour maar toch heel leuk om 1 x per week met “de mannen” even los te gaan.
Gisteravond was het weer fun, maar voor ons een beroerde classering, mede omdat we met 3 man op een 41 voeter zaten en toch wilde gennakeren met windje 1-5, lekker wisselend dus.
Zowel in de SW klasse (tourboten) als de ORC (gemeten schepen) wonnen Dufours, resp. een 35 Classic  en een 4800. Hele mooie resultaten gezien de leeftijd. ( eea gaat natuurlijk op handicap)
Er zitten natuurlijk fanatiekelingen bij op bijv. X-Yachts die uren voor de wedstrijd de water-en dieseltanks aftappen de oven en zelfs de deurtjes er uit halen. Die stoppen ze dan in een aanhanger die ze altijd op de wal hebben gestationeerd. Die kopen ieder jaar een setje nieuwe kevlar North Sails van 20keuro…
Kortom een leuke en leerzame onderbreking van de week. Zijn er meer Dufourdervaarders die regelmatig wedstrijdjes varen?martinique38946,3707060185

ik vaar met een 385 gr large wedstrijdjes in lelystad haven met snelheid ga ik gelijk op met andere soortgelijke boten
dehlers  beneteau  firtst  maar met hoogte leg ik het meestal af
 

Inderdaad snel . Vorig jaar met mijn 34P in SW erg goede resultaten geboekt, sinds dit jaar ORC 2, dit verloopt nog iets minder succesvol , maar dat ligt vermoedelijk ook voor een belangrijk deel aan de voornamelijk erg lichte weersomstandigheden die ik tot nu toe heb gehad dit jaar. Dan blijkt de 34P toch wel een zwaar schip in vergelijking tot andere schepen in dezelfde klasse. Voor resultaten van vorig- en dit jaar kun je kijken op mijn web-log en www.wvlelystad.nl

Ja, ik vaar regelmatig wedstrijdjes met mijn Neeltje. Op mijn SW cijfer van 94 hoef ik niet veel moeite te toen om als laatste binnen te komen.
Deze super evenementen voeren we altijd uit op de rivier de Lek, tussen drukke vrachtschepen door in de avonduren. Meestal als ik moet starten, door mijn lage S.W. laat in de avond, de hogere s.w. cijfers starten eerder, heb meestal geen wind meer, de stroom is gedraaid in mijn nadeel etc. etc. plus een beroerde bemanning die eerst de koelkast inspecteren of deze wel koud genoeg is voor hun biertje, dan gaan heisen, eerst hun biertje en dan pas een zeiltje.
Als er liefhebbers zijn om deze martelgang van dichtbij mee te maken, in de buurt van Rotterdam wonen, op 24 augustus heb ik nog een avondwedstrijd en op zaterdag 2 september een dagwedstrijd, bijdeze heet ik u welkom, Het is wel gezellig hoor…wel even mailen als je mee wil doen s.q varen met mij of met je eigen boot.

Jongens, meiden,
Uit ervaring kan ik vertellen dat het gezellig is tijdens de wedstrijd bij Leo aan boord. De catering is altijd prima verzorgd.
Ik was trouwens niet die bemanning die beroerd is en gelijk de koelkast induikt.
Ik zelf ben gestopt met het varen van deze wedstrijdjes met de Dufour 36 C. Een 4de plaats was de hoogste klassering, en het was altijd een crime om bemanning te krijgen en op tijd te komen en je bemanning dan nog te instrueren.
Ik vaar nu met een ong. 35-jarige Centaur “Zus Nol” nr. 496 mee in de wedstrijdjes. Samen met een vriend, bezitten wij dit zeilbootje (1/2 schipper). We staan nu bovenaan!
Zaterdag 2 september is een leuke wedstrijd, op de Lek, Krimpen ad Lek - Streefkerk - Krimpen ad Lek. Lastige wedstrijd op de rivier, met beroepsvaart, windveranderingen, langs Lekkerkerk, eb en vloed e.d. Vraagt veel tactisch inzicht en zeiltechnisch vermogen. Leuke uitdaging, wie durft? Officieel geen open wedstrijd, maar we kunnen het altijd vragen.
Ciao