Snelheidsfactor SW

Ik ben een toerzeiler die graag heel veel snelheid uit zijn boot haalt en vaar graag clubwedstrijdjes mee. Mijn standaard SW is door de vereniging op 96 bepaald. Dus met klapschroef en spinnaker zou de SW net boven de 90 uitkomen. Ik weet dat de Dufour 32 Classic niet langzaam is maar met name bij licht weer valt de snelheid behoorlijk terug.
Uit de wedstrijdresultaten en SW factoren die ik van internet haal kom ik op een basis SW van 101.
Graag zou ik jullie ervaringen met de SW factor willen horen
LILJE

Hoi Lilje,

Ik vaar bij onze vereniging op SW 91, met klapschroef en spinaker, dus een SW van 96 kan wel kloppen als je zonder klapschroef en spi vaart. Bij ons passen ze halfverwege het seizoen de SW iets naar onder of naar boven bij om zo voor iedereen de kans op een overwinning mogelijk te maken. Bij licht weer kom ik juist wel hoog in de uitslag door de grote genua en spinaker. Een klapschroef geeft ook enorm veel voordeel bij licht weer, dat kan zomaar 0,5 tot 1 knoop meer snelheid opleveren.

Gr/Frank

Hallo Frank ik zal mijn onderwaterschip goed gladschuren. Want met de huidige set toerzeilen zal ik flink aan de bak moeten.
gr/Eddy
LILJE