smeeroliefilters volvo penta MD2020

Volvo Penta heeft het smeeroliefilter voor de MD2020 gewijzigd.
Het oude vertrouwde filter partnumber 3581621 is niet meer leverbaar.

Via de website van volvo penta heb ik de Parts Chart gedownload. Hierin lezen we dat we nu voor de MD2020 een 3840525 moeten kiezen. parts volvo penta MD2020.pdf (51.8 KB)

Volgens zeer gedetaillerde overzichten die men in de dufourwinkel laat zien blijkt dat de MD2020 voorzien moet worden van het filter met partnumber 861473. Op de schap vinden we dit filter doch op het filter staat het partnumber 861473-7. Zoeken we via google onder dit nummer, dan vinden we daar geen informatie over.

Leggen we de filters naast elkaar, dan zijn beide alternatieve filters korter hetgeen onhandig is bij het vastdraaien en losdraaien. Het “oude” filter 3581621 stak juist enkele centimeters uit waardoor je er grip op had. Een kettingspanner kon gebruikt worden voor het losdraaien.

Beide alternatieven zijn korter en onhandig om te monteren.
De diameter van de pakking van filter 861473-7 lijkt beter overeen te komen met het oude filter, dan die van het filter 3840525.

Al met al wordt je hier niet blij van!

Toch maar eens kijken naar het alternatief van FRAM model PH4386?
oliefilter 3840525.jpg
oliefilter 3581621.jpg

Zojuist ben ik geĂŻnformeerd via Dufour Noordschans dat er in de Volvo Penta parts chart (pdf link) een fout is geslopen. Het filter 3840525 is ook voor de MD2020 bedoeld.
Het blijft dan zo dat het filter te kort is om gemakkelijk te plaatsen en te verwijderen. Ook de pakkingdiameter is niet identiek aan het oude filter. Al met al een vreemde “move” van Volvo Penta.

Vorige week heb ik nog 2 oliefilters 3581621 afgehaald bij garage Kant in Antwerpen, blijkbaar geen probleem van beschikbaarheid.
De pdf is m.i. niet juist, want ook voor de impellor kit heb ik een ander nummer in gebruik : 3593659

Johan

Beste mensen, ik schreef het al eerder: bij de automaterialenboer om de hoek kun je heel goedkoop de AMC DO-722 of Fram PH4386 halen, passen beiden perfect, en komen vermoedelijk uit één van dezelfde fabrieken waar Volvo zijn filters inkoopt. Deze filters zitten ook in Daihatsu en Suzuki auto’s, alsook sommige Toyota’s.

Hallo,

Ik gebruik al een paar jaar MAN-filters. Geen enkel probleem mee gehad.

Mvg,

Beste forumleden,

Ik haal mijn filters altijd bij Mulder Motoren, op hun site

muldermotoren.nl/nl/index.cf … ypeSearch=

staat nog steeds artikel 3581621 als oliefilter.

Ik ga deze week mijn spullen halen en as weekend de filters vervangen.

Groet, Jeroen

Donderdag de filters en impellor opgehaald bij Mulder Motoren en het blijkt inderdaad dat de gegevens op hun site niet correct zijn. Het olie filter moet 861473-7 zijn, het oude filter leveren zij niet meer. Ook het nummer van de impellor kit klopte niet, zoals al eerder gemeld op het forum.

Het kleinere/kortere olie filter bij mijn motor (MD2020-type D) is geen probleem, omdat ik ook van de stuurboord kant bij de motor kan komen. Mulder Motoren heeft aangegeven dat ze de nummers op de site gaan aanpassen.

Groet, Jeroen

De Volvo-Penta monteur van Dufour Noordschans is er stellig van overtuigd dat het filter 3840525 de juiste opvolger is voor de MD2020 bedoeld. In de parts chart is een fout geslopen. Een up-to date groot A3 naslagwerk van VP geeft aan dat 3840525 gebruikt dient te worden.

Fijn hè? Nou ja … het zal allemaal wel functioneren, inclusief de alternatieve merken … als er maar gefilterd wordt en als het filter maar niet lekt.

1 like

Ik heb net weer twee originele “lange gemakkelijk te plaatsen” oliefilters Volva Penta 3581621 gehaald bij Mulder motoren in Boelewerf 6, Riddekerk à Euro 18,90/stuk excl BTW.

Bij navraag over de reden van Volvo Penta’s advies was het antwoord: “I.v.m. weinig ruimte rondom motoren wordt er een korter filter geadviseerd. Echter, het originele lange filter 3581621 is nog steeds leverbaar hoor!”.

Enig idee welk type? Ik heb nu de MANN W 610/1, op aanraden van op auto s gerichte winkel. Zou dat m kunnen zijn? Volgens hun hangt dat af of de binnenkant al dan niet recht is, daarom hebben ze ook nog een Nipparts J1312018 meegegeven. Zegt me allemaal weinig ik ga het gewoon proberen maar alle tips zijn welkom!

Ik gebruik ook al jaren MAN filters, via oliehandel.nl
Het belangrijkste bij de keuze van een filter is dat er een terugslagklepje in zit (terugloopbeveiligingsklep) om te voorkomen dat je filter leegloopt en je met een slechtere smering start. Ik ververs de olie ieder jaar en plaats dan ook een nieuw filter. Dus m.b.t de levensduur (capaciteit/standtijd) maakt het niet veel uit welk filter je neemt, zolang het maar vergelijkbaar is met het originele Volvo filter m.b.t de uitvoering.