Sling

Wij hebben een sling van Plastimo, een gele zacht kunststof tas met hierin een drijver en een katrol met daarop de nodige meters plat nylon koord. De katrol draait rondom een lijn welke via een lus door de zak heen is bevestigd. De andere zijde van deze lijn knoop je aan je hek. Ik denk dat de meesten een dergelijke oplossing wel kennen.
Dit weekend was het prachtig weer, er stond nagenoeg geen wind. We voeren voor de wind misschien met een snelheid van 1 a 1,5 knoop. Mijn vrouw is een waterrat, ze bedacht dat het leuk zou zijn om via de sling achter de boot aangetrokken te worden.
Zo gezegd zo gedaan.
Wat valt op:
Je krijgt de lijn met moeite afgerold, de kratrol draait niet lekker rondom de lijn.
De katrol heeft de neiging zich vast te vreten in de gele kunststof tas.
Met veel kracht en moeite kregen we de lijn helemaal uitgerold.
De drenkeling in kwestie wordt bij 1 knoop snelheid al een beetje naar beneden getrokken, het gaat best snel. De sling moet je dus niet varend gebruiken.
Inhalen kost veel kracht en de dunne lijn snijdt behoorlijk in je handen.

Opmerking (minder relevant):
Oprollen van het systeem achteraf is een behoorlijk werkje. De platte lijn meoet heel netjes en regelmatig op de spoel gewikkeld worden (zonder kinken). Ik heb het spul maar mee naar huis genomen.

Ik realsieer me dat je, wanneer het eriop aan komt, behoorlijk staat te eikelen om alleen al die mijn met drijver geheel uit te brengen en te vieren. Met veel wind (en dus verlijeren en stroming) zal het niet meevallen de drenkeling naar je toe te trekken.

Ik ben in voor een beter systeem. Ik heb ze wel gezien met een losse katrol naast de zak met drijver.

Wie adviseert?
Wier probeert zijn eigen systeem ook eens uit en deelt zijn ervaringen op het forum?

Ik ben erg benieuwd.

Hoi Piet,

Mooie, maar eigenlijk trieste ervaring. Heb je dit gemeld bij Plastimo, Waterkampioen of Zeilen?

Ik zag op de Hiswa zo’n kunststof ring met een platte plastic band, die heel makkelijk uit te gooien is. Het leek mij een mooi alternatief voor zo’n sling of andere werpboeien.

Ciao,

Hans