Slecht dek

Mij is opgevallen dat er jachten zijn die een slecht dekken hebben waarbij je de gaatjes letterlijk in het dek ziet vallen. Het begint met kleine barstjes en als deze rondom zijn dan staat niets het stukje gelcoat in de weg om er vandoor te gaan. Gisteren was ik op een Gib Sea uit 85 en deze zat onder de gaatje, barstjes en andere niet fijne verwondingen. Onze Dufour 2800 had ook enkele van dat soort plekken waardoor ik besloot om het dek te verven. Wat gelukkig erg goed uitgepakt is. Die van ons is uit 1979 maar uit dat jaartal zie je genoeg Dufours die nergens last van lijken te hebben.
Nu is het voor mij een raadsel waardoor deze schade ontstaat. Komt het door dat eigenaren te veel poetsen en met de verkeerde middelen, of komt het doordat de werven de kwaliteit niet constant weten te houden.
Ik zou graag meer over de fenomeen weten aangezien we een groter jacht zoeken en ik wil weten of dit een werkelijke waarde vermindering is of dat het proces te stoppen is en niet meteen tot een zachte sandwich constructie leidt.
Marien.
P.s. die van ons ligt te koop bij Noordschans, dus mocht er iemand interesse hebben…