slaapcomfort / matrassen

Hoi Dufourvaarders,
Ik heb elders op deze site interessante zaken gelezen over lattenbodems en matrassen met traagschuim. Reden is dat wij het vrij snel vochtig en klam vinden worden in achterkajuit van onze DF30C. Een lattenbodem lijkt me geen optie i.v.m. bereikbaarheid van de motor en de beschikbare hoogte. Ik zie ook wel eens dat men een soort hard doorlatend schuimmatje onder de bestaande matras gebruikt. Mijn gevoel is dat het meeste vocht optrekt vanaf het polyster van het schip (zijkant) en dat dan langzaam aan de lakens en het matras nat wordt. Is styreen een optie?

Wie heeft goede ervaringen opgedaan en hoe is dat gerealiseerd ? mariposa39094,3334490741
2007-01-12_075952_slaapcabine.jpg

Hallo Piet,
Ik heb zelf een oprolbare latten bodem geconstrueerd, 13 februari ben ik op de boot, ik zal dan wel foto’s voor je maken.
De latten bodem bevalt erg goed, het vocht blijft op het polyester en niet op het matras.
Stuur me je e.mail adres dan zijn de foto’s een wat groter formaat.
mvg  Gerard Twins
 

Piet,
Als je slaapt geef je zelf ook heel veel vocht af. Dat speelt ook een belangrijke rol. Wij hadden op ons vorige schip van die grofvezelige matten gekocht en onder de matrassen gelegd. Dat werkte ook goed. Gewoon te koop bij watersportzaken en misschien ook wel campingzaken (vaak goedkoper).
Ciao,

Hallo Piet,
Ik heb vorig jaar van die zwarte kunstof matten gekocht met zo’n open celstructuur. Dat werkt perfect, nooit geen vochtige kussens meer. Het is alleen wat lastig als je onder in de opbergvakken moet zijn. Te koop bij de campingzaken. Volgens mij staan ze er op de Hiswa ook elk jaar mee.
Peter

Ik gebruik een optinop anti-condes mat van Bo-camp en dat werkt tot volle tevredenheid. Verkrijgbaar bij v.d. Werf in Made. En natuurlijk regelmatig even je matras rechtop zetten zodat de boel kan luchten.

Piet,
Wij sliepen eerst in de achterhut met een lattenbodem van compass onder de standaardkussens. De slaapplaats bij de motor is echter niet optimaal qua hoogte, daarom zijn we verhuisd naar de punt. Eind van het vorig jaar hebben we matrassen bij Neptune laten maken, je bent wat geld kwijt, maar het is wel superspul.
De lattenbodems zijn vaak niet veel comfortverhogend, maar zorgen wel voor een luchtdoorstroming onder de matrassen. Je hebt gelijk dat de bereikbaarheid van de luiken, accu’s en motor minder wordt, je kunt de meeste lattenbodems wel redelijk makkelijk oprollen.
We hebben voordat we de Neptune matrassen hadden veel zelf geprobeerd: matjes voor op de camping eronder, een luchtbed onder de matras deels oppompen, etc. Niets werkt echt goed, omdat de standaardmatrassen op de Dufour gewoon heel dun zijn. De jachtbouwers kopen de matrassen in grote hoeveelheden in en bedingen daarom grote kortingen. Eigenlijk jammer, je koopt een duur jacht en dan zitten er goedkope matrassen bij.
Groet, Jeroen

Piet,
Vocht onder matras, komt uiteindelijk door eigen lichaamsvocht. Wij hadden met de standaard Compass matras onderlegger goede resutaten. Tuurlijk blijft het vochtig, maar vocht trekt uit het matras door de onderlegger. Voor relatief weinig geld een redelijk goede oplossing.
Pim

Vandaag heb ik de lattenbodems op maat gemaakt. We kochten bij Compass 2 stuks bedsysteem art nr 997701 a Euro  99,95. 
Voor het linker gedeelte gebruikte ik 30 latten en heb die ingekort tot 66 cm. Met rubbers samen 67 cm breed hetgeen voldoende is om (in opgerolde situatie) ruimte te beiden voor de, naar achter geschoven, motorkap. Het rechter deel is een behoorlijk gepas en gemeet. 
De dikte van het geheel is 4 a 5 cm. Er is nog voldoende hoogte in het linker deel om je behoorlijk te kunnen wenden en keren.
Rol je beide lattenbodems op, dan is er toegang tot het akkucompartment.

   

 
2007-05-12_182052_lattenbodem-1.jpg
2007-05-12_182114_lattenbodem-2.jpg
2007-05-12_182135_lattenbodem-3.jpg

Piet,
dat ziet er netjes uit. Ik kan me voorstellen dat dat veel meetwerk is.
Vraagje. Waarom heb je gekozen voor een lattenbodem. Ik had zelf ook al gemerkt dat de kussens wat hard zijn. Dus ik wilde zelf nieuwe kussens laten maken. Ik heb bij Neptune gezien dat je dan matrassen kan laten maken van 12cm (minimaal). Dat lijkt me een goede oplossing voor het comfort.
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

We hopen via de lattenbodems wat meer condens af te voeren. Dikkere matrassen slapen mogelijk wel zachter maar vocht blijft een probleem. Zodoende priberen we het met de lattenbodems op te lossen.
het was inderdaad veel passen en meten. Voor DF30C’eigenaren die het ook willen plaatsen:

Links (zoals beschreven):
30x latten 66 cm.
Rechts:
2x24, 2x30, 2x36, 2x 42, 2x47, 2x51, 2x55, 2x 58,5, wx 61,5, 2x 64,5, 2x 67,5, 2x 70,5, 2x 73,5, 2x 77, 5x 72,5
(misschien wel per DF30C verschillend?)   

De buitenmaten van de lattenbodemconstructie:

De afmetingen van de matrassen:
mariposa39232,5781134259


En Piet,
al ervaring met de lattenbodems?
Ciao,

Dag Hans,

Toen deze afmattende klus afgelopen zaterdag klaar was ben ik uiteraard even gaan liggen. O…o…o… wat lag dat lekker. Maar ja, dan ligt het geloof ik overal lekker inclusief in de kuip met een pilsje erbij. Mijn vrouw velt het eindoordeel (was er niet een sprookje over zo’n  onderwerp?

De echte testcase moet dus nog komen. We wachten weer een mooi en minder onstuimig zeilweekend af en dan geef ik echte feedback.  

Afgelopen week een prijsinschatting van Neptune ontvangen voor 2 kussens in de achterkajuit. Kosten 1.400 incl. BTW. Matrasovertrek en molton kosten 79 Euro per stuk. Totaal wordt dat dus 1.716 euro.
Deze prijs is gebaseerd op Talalay latex 12cm firm. Ik moet er over nadenken.

Hallo Piet,
Al de lattenbodem door je vrouw laten testen? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. comfort, want de prijsopgave van Neptune ben ik wel een beetje van geschrokken. Dus als jouw lattenbodem goed slaapt, dan denk ik dat ik dat ook ga maken.
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

Ja we hebben al verschillende keren overnacht “op de lattenbodems”. Het is merkbaar zachter op de drukpunten hetgeen je vooral 's ochtends opmerkt (beter uitgerust) en de condensvorming is ook duidelijk verminderd (lakens niet meer klam 's ochtends). De “oude” matras vinden we nog wel wat aan de harde kant dus de inhoud zal nog wel eens vervangen worden. Misschien doe ik dat wel zelf. Het materiaal/schuim is los te koop en kan op maat gemaakt worden (kopie). Aan de bekleding mankeert ons inziens niets. Aangezien het altijd wennen is in een ander bed dan thuis, merk je dat je vooral de eerste nacht in de kajuit aan boord wel meer ligt te draaien. De echte proef komt dus de komende 3 weken. VAKANTIE!     

Dat klinkt goed. Zachtere inhoud wordt denk ik moeilijk. Neptune gaf aan dat matrasdiktes <15cm altijd hard moeten zijn, omdat je anders op de drukpunten er doorheen gaat en dan de bodem gaat voelen.
Het is inderdaad altijd even wennen aan boord. Wij hebben de afgelopen twee weken erg veel gevaren en geslapen op de boot (ik hoop dat jij beter weer hebt!). We hebben op de banken geslapen omdat onze kinderen apart hebben geslapen in punt en achterkajuit. De banken slapen overigens goed, zijn dikker maar ook smaller en dat is even wennen.
Veel plezier op vakantie, maar dat moet lukken met een behoorlijke verbeterde D30. Wij zijn er erg over de D30 te spreken in ieder geval. We hebben alleen maar windkracht 5 en hoger gehad en dat ging goed.
Groet,
Ewald

Na 3 weken vakantieervaring kunnen wij melden tevreden te zijn over de oplossing met de lattenbodems. Met het vochtprobleem is vrijwel afgerekend. Luchten van het beddengoed en matrassen rechtop eens per week!
We slapen goed, een beetje harder dan thuis doch na enkele dagen ben je hieraan gewend.
  
 

Ook wij hebben de compass lattenbodem in onze D30 gelegd. Dit weekend uit kunnen proberen en het slaapt prima.
Piet, bedankt voor de maatvoering. 1 verschil: 6 latjes van 72,5. Dus misschien toch kleine verschillen in de D30’s.
Groeten,
Ewald