Service Dufour Muiden

Ik heb dit werkelijk nog nooit mee gemaakt:
Mijn Dufour 35 classic van 1996 vertoont roerspeling. Om dit te repareren moet de moer op de roerkoning gedemonteerd worden en waarschijnlijk ook het roerlager vervangen worden. Nu zit die moer geborgd met een inbusboutje wat met geen mogelijkheid los te krijgen is.
Ik moet die moer dus op een of andere manier “splitsen” echter ik wil hier niet aan beginnen voordat ik een nieuwe heb: dus contact opgenomen met Jacht"service" Muiden…
Mevrouw Sikking aan de Telefoon gehad, deze gaf mij niet veel hoop maar zou informeren. Na enige tijd heb ik weer gebeld, zij zei: “er zijn geen onderdelen meer, u moet het zelf maar uitzoeken”. Op mijn vraag of ik misschien een konstruktie tekening kon krijgen met materiaal specificatie was ook het antwoord: is er niet.
Daarna heb ik naar de baas gevraagd, zegt ze: “daar spreek u mee, dag meneer kuijper” en hangt op!
Heeft iemand een dergelijke ervaring? Is er iemand die mij kan adviseren?
Graag hoor ik dat

Ja hoor is heel normaal daar Je hebt nog geluk gehad dat je gebeld hebt als je een mail naar ze stuurt weet je een ding zeker je krijgt nooit antwoord. Ik heb een keer getracht een schip te kopen daar en werd ook gewoon terug gestuurt
Informeer eens bij Meesink in Enkhuizen daar wil men je absoluut verder helpen
 
groeten
ed

Hallo Ed,
Bedankt voor je antwoord, ga ik beslist proberen.
Dick

Dick,

Dat is heel normaal daar.
Nieuw schip daar gekocht (jammer genoeg), getekend, betaald
en zoek het voor de rest zelf maar uit.
Zeker als het over technische zaken gaat, moet je daar absoluut niet zijn.
Maar gelukkig is Messink erbij gekomen.

Hans

Stoom afblazen lucht op. Meehuilen met de wolven in het bos is ook best wel lekker. Het zal ongetwijfeld allemaal terecht zijn … het lost het probleem echter niet op.

Graag denk ik even mee. Suggesties om toch het imbusboutje los te krijgen:

  • Verbinding moet en imbus een nachtje in de cola (ja .. die frisdrank). Dit spul heeft een verassend lage zuurgraad van circa pH2.
  • Kruipolie.
  • Koude en warmte. Er zijn in de hobbyhandel o.a elektronica spuitbussen waarmee je de zaak enorm kunt afkoelen (blijkt ook goed te werken voor het losnemen van de aftapmoer in de saildrive heb ik ergens gelezen). Verfstripper of fohn om juist het andere deel/waarschijnlijk de moer op te warmen.
Verder werken met een prima passende imbussleutel en zorgen dat het gaatje van de imbusbout perfect schoon is. Optimale passing garandeert een groot koppel.

Moet de moer dan toch doorgeslepen worden, een Dremel met slijpschijfje (< 1 mm dik) is dankzij zijn hoge toerental een heel handig apparaatje waarmee heel precies gewerkt kan worden en gemakkelijk zelfs RVS doorgeslepen wordt.

Het zijn maar ide?en hoor. Ik ken de actuele situatie helemaal niet. Hopelijk lukt het allemaal toch met wat kunst en vliegwerk.

Op Noordschans heeft Hans van de Volvo service heel veel ervaring en heeft misschien nog een suggestie.mariposa39717,8518055556

Dick,
Messink is inderdaad prima. Ik heb er heel goede ervaringen met de aanschaf van onze RAP.
Als je meer in het Zeeuwse zit, zou je het kunnen proberen bij een ex-dufourdealer, Rob de Groot in Kortgene, Zeeland Yachting. Mogelijk kan hij je verder helpen.
Ciao,