sea me of AIS

Fijne dufourvaarders,
Na laatste wederom slechte radarreflector test wilde ik een actieve radareflector (sea me) gaan aanschaffen, bij informatie inwinnen kwam ik tot de ontdekking dat deze alleen op de x-band radar werkt. Hierbij geeft hij een dusdanig signaal alsof er een superschip van 400 meter aankomt, maw bij wat brakkig weer, kijkt de stuurman, ziet niks en vlakt het weg onder een regenbui (Hou me ten goede, een echte stuurman vlakt dit niet weg!) Daabij, tijdens mijn werk komen er veel schepen binnnen die maar ??n radar bij hebben staan, de s-band, dus geen nuttig effect van de actieve radarreflector. Persoonlijk wil ik nu dus een AIS, 2 banden, zend en onvang aanschaffen. Alleen ook dat heeft weer een nadeel dat wanneer op een schip z’n AIS niet werkt, of uit heeft staan je hetzelfde effect hebt als met de sea me.
Mijn voorlopige conclusie, perfect kost je een vermogen(Radar,Radareflector en AIS) een bijgewerkte kaartplotter en een AIS zend en ontvang en een relatief goede reflector en een stel goede ogen moet voldoende zijn.
Dan de forumvraag, wie kan zich daarin vinden, of wie heeft een andere opvatting. In afwachting
Xander
“Buenaventura”

Hi Xander,
We zitten een beetje in een lastige periode denk ik. Ik ben het helemaal met je eens dat een normale radar reflector (eigenlijk) niet voldoende is. Ik denk dat je een eerste instantie moet  bedenken wat voor jou het belangrijkste is.
Mijn afweging is als volgt: Op zee wil ik gezien worden maar dat ik zelf de touwtjes in handen heb vind ik het belangrijkste. Dus ik wil zelf kunnen zien! AIS wordt steeds verder ingevoerd. Alle grote jongens (boven de 300 ton en passagiersschepen) hebben verplicht AIS en dit werkt gewoon beter dan radar. De kleinere schepen gaan dit ongetwijfeld ook steeds meer krijgen. Ik ben niet zo bang voor het uitvallen van AIS.
Actieve radar reflector dus super maar ik denk het liefste aan een AIS transponder. Kun je zelf ook kijken en actie ondernemen.
Gr
Nick

Xander en Nick,
Ik zelf denk ook dat AIS het wordt, voor zowel groot als klein. Echter zo’n actieve radar antenne lijkt me ook best aardig. Zijn er geen die op alle radars werken?
Ik wacht nog even en kijk de ontwikkelingen aan.
Ciao,