schroeven

Heeft iemand ervaring met klapschroeven op een 34 Performance? Zo ja, welk merk? Diameter? Hoeveel schat je dat het scheelt in snelheid. Achteruitvaren? Reacties worden zeer gewaardeerd!
Guido Flach/Noorderzon

Gelijk bij aanschaf dit jaar van onze D 34 heb ik in Muiden er een klapschroef onder laten zetten. Het is de standaard Volvo 2-blads schroef zoals geadviseerd bij de betreffende 29 pk saildrive. Ik ben zeer te spreken over de werking, het schip reageert goed, vaart ook prima achteruit en ligt snel stil.
Het snelheidsverschil met een vaste schroef weet ik niet, aangezien ik daar nooit mee heb gevaren. De theorie zegt dat het tot ca. 1kts zou moeten schelen.
Groet,
Menno Koen
MaatskipMaatskip38636,6836805556

ik heb op onze 385 ook een (3-blads) klapschroef van Volvo laten monteren. een vergelijking met de oude schroef kan ik niet maken (behalve dan dat die er uit zag als een soort twisted mickeymouse petje; de met die oren ja…) maar heb mijn beslissing genomen na een artikel in de Yacht in 2004. Daarin werden 2 bavaria’s 38 vergelijken; 1 met en 1 zonder klapschroef. Het snelheidsverschil bedroeg inderdaad ruim een knoop;verder was deklapschroef stiller, meer vermogen bij een lager toerental etc. Kortom, zeker de moeite waard en waarschijnlijk vooral omdat de standaard meegeleverde schroeven wel erg simpel zijn. Wellicht is het artikel op te vragen op www.yacht.de., anders wil ik je wel een kopie zenden. 

Sinds maart 05 hebben wij op onze 34 in plaats van de standaard 2-bladsschroef, een 3-blads klapschroef van Flex-O-Fold gemonteerd. Ten opzichte van de Volvo klapschroeven hebben deze een betere afscherming van de beweegbare delen en zijn constructief ook sterker.
Onze ervaringen zijn zeer positief. Snelheidswinst 0,7-1 knoop. Meer rendement, waardoor de motor een (nog) lager toerental kan draaien bij dezelfde scheepssnelheid en ook prima werking bij het achteruitslaan. Nadeel: de behoorlijke investering. Het juiste type (16x11), saildrive-uitvoering heeft EUR 1.650 gekost. Ook de Gori nog overwogen, maar ook t.o.v. de Gori is de Flex-O-Fold duidelijk beter geconstrueerd.
Succes en groet,
Frank.

Onder onze Dufour 36 Classic hebben wij een 3-bladsklapschroef. Hiervoor hadden wij een 2 bladsklapschroef. Het verschil is aanzienlijk. vooruit en achteruit op de motor varen gaat beter. Vooruit vaar ik bij 2200 toeren al zo’n 6 knopen. Klapje achteruit en de boot ligt stil. Alleen heeft de boot, vooral achteruit met stuurwiel-effect dan bij de 2 blads.
Ik zou weer een 3 blads nemen. Qua snelheid is het moeilijk te zeggen, maar 1 knoop is haalbaar volgens mij. Je bent ook gelijk van het gezoom van de draaiende schroef af.
Op de Volvo Penta site kan je maten e.d. vinden. Bij een dealer weten ze ook wel welke ze moeten nemen.
Ciao en succes,

Alle voorgaande reagenten hartelijk dank. Alle info samen heeft mij doen kiezen voor een 3-blads Volvo Penta. Qua maat ben ik er nog niet helemaal uit. Frank heeft een 16X11 gemonteerd, MulderMotoren in Ridderkerk adviseert een 17X12 (EURO 1485 incl. BTW).
Heeft iemand ervaring met of een mening over die maat (17x12)?
Een echt bruikbaar schroevenrekenprogramma heb ik nog niet gevonden. Suggesties?
Guido Flach / Noorderzon
 

In de Yachting Monthly van deze maand (december) staat een artikel over ‘folding en featering’ props. Er staat ook een vergelijk in over een aantal verschillende leveranciers.
Even samengevat is folding goedkoper en robuuster en minder drag. Feathering geeft veel betere performance, minder ‘prop walk’ en is over het algemeen de beste maar duurdere keuze.
Mvg
Nick

Guido,
Op onze Dufour 36 Classic (met VP 2030) zit volgens mij de grote. Je moet kijken hoe de afstand is tussen het uitgeklapte blad en je romp. Ik weet niet of dit veel verschil uitmaakt.
Mulder is trouwens wel een goede zaak, ze weten waar ze over praten. Welk type motor heb je in de boot?
Let goed op de anodes die jij er op zet. Zo adviseert Mulder ook je schroef te verven om zo veel mogelijk, kans op cavitatie corrosie te verminderen.
succes,

Ook wij hebben onlangs bij Mulder motoren een aanvraag mbt klapschroef 2 blads gedaan voor onze Dufour 34 met motor type D1-30 (29 Pk), toen kwamen zij terug met 16*11. Tot nu toe hebben wij bij www.onderdelen-service.nl de laagste prijs voor de klapschroef gevonden. Kan je als partikulier ook bestellen.
 
Groetjes Cees

Hij zit er op: een 17x12 Volvo Penta klapschroef. Inmiddels de eerste tochten gemaakt.
Mijn ervaringen: op 2e Paasdag stond er een dikke windkracht 4. Op weg van Noordschans naar Stad aan 't Haringvliet (onze nieuwe thuishaven).
Tot de Haringvlietbrug alleen op de motor: bij 2600 toeren en wind tegen was de snelheid zo’n 6,2 - 6,5 knoop. Dit is aanmerkelijk sneller dan met de standaardschroef. Het geeft mij de indruk dat een 16x11 schroef ook goed, en misschien nog wel beter zou voldoen. Wel heerlijk rustig aan boord!
Met alleen op de genua strak aan de wind liep de Noorderzon op het log 7 - 7,3 knoop. Voor mijn gevoel scheelt dit aanzienlijk.
Voor het eerst de nieuwe box ingevaren, extra voorzichtig door het volgens de boekjes minder “remmen” en het grotere wieleffect. Absoluut geen centje pijn. De boot komt zonder overdadig gas snel tot stilstand. Het wieleffect is wel groter, maar als je dat weet kun je het ook in je voordeel laten werken.
Voor de volledigheid: wij hebben een 29pk motor en een diepstekende kiel. Voor deze motor is het Volvo advies de schroef die wij gekozen hebben. Ook Mulder Motoren (de leverancier) heeft deze schroef geadviseerd. Cees, ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen met de 16x11.
Wij zijn overigens zeer tevreden dat we de keus hebben gemaakt voor een 3 blads. Prijzig, maar aangezien we van plan zijn deze boot minstens 20 jaar te houden vond ik het wel verantwoord.
Guido Flach
Noorderzon
 

Klinkt goed Guido.
Onze Dufour 34 is nog steeds niet te water, zodra we gevaren hebben laten we weten hoe onze 3 blads klapschroef 1611 bevalt. Wel vreemd dat zowel Volvo Motoren als ook Mulder Motoren (waar wij gekocht hebben) ons een 1611 aanbevelen. Wij hebben type D1-30 (29 Pk) en steken ook 1.90.
Groeten Cees

Deze winter een klapschroef onder m’n 34 laten monteren van Volvo Penta 16x11 linksdraaiend. Ik heb een 19 PK motor en steek 1,90 m diep.
Het vaart prima. Vooruit meer snelheid en achteruit veel meer vermogen dan bij de vaste 2 blads. De boot ligt bij een noodstop heel snel stil.
Het is een aanrader voor iedere 34 bezitter. Het kost een paar centen maar dan heb je ook iets. (? 1500,= inclusief alles en montage)
De maat heb ik op advies van de Volvo Penta dealer genomen.
Vriendelijk zeilers groet
Rob
 

Als beloofd mijn laatste ervaringen met de schroef. Afgelopen 3 weken zijn we naar Denemarken gevaren (Thyboron, dan Limfjord, afzakken via de Kleine Belt, Kielerkanaal en Duitse Bocht). Voeren samen met een bevriend stel met een Jeanneau Selection 36 met een 2 blads klapschroef en 13pk. Op de motor (29pk en de 3-blas Volvo klapschroef) waren wij aardig sneller, dus om bij elkaar te blijven voer ik met een laag toerental, circa 2200. Heerlijk rustig, circa 6,5 knoop en een gemeten verbruik van minder dan 1,5 liter per uur. Een prettige verrassing.
Het manouvreren gaat probleemloos: achteruit reageert het schip snel, het wieleffekt is niet overdreven en kun je goed in je voordeel gebruiken.
In een eerder bericht gaf ik al aan dat de aan ons geadviseerde 17X12 volgens mij een maatje kleiner kan. Dat geloof ik nog steeds.
Qua snelheid is een klapschroef volgens mij de beste investering die je kunt doen.
Guido Flach/Noorderzon

Thirty-four-ers,
Weet iemand wat voor een klapschroef er geleverd wordt als dit standaard in het pakket van Dufour zit?
Ciao,