schroefas, gland

Hallo…
Weer een vraag!
Ik heb een doorgestoken schroefas met vetkoord. Wie weet hoe vaak dit moet worden vervangen en of aangedraaid. Het is 3 jaar geleden door de vorige eigenaar nog vervangen, echter ik heb nu steeds water onderin staan. Dit zie je van de schroefas druppen. Met een waterpomptang krijg ik de ring niet verder aangedraaid. Dit is mijn eerste boot met inboard… dus vandaar deze vraag.
Bedankt voor de antwoorden bij voorbaat!

Beste Mich,
 
het vervangen van het vetkoord hoeft als het allemaal goed werkt slechts heel zelden vervangen te worden.
Als het lekt, moet je bedenken dat het bronzen geheel uit 3 drie delen bestaat nl: vanaf de schroef zijde beginnend is er eerst een contramoer, dan een brede bus met daarin een mogenlijkheid om vet te spuiten, en dan weer een contramoer.
Als het lekt de 1e moer vast houden en de 2e moer iets aandraaien.
het vetkoord zit opgeloten tussen de 2 moeren in het tussenstuk.
Je kunt de 2e moer een paar slagen los draaien, en dan de 1e moer aandraaien , en daarna de 2e moer weer aandraaien.
de middelste bus heeft aan allebei de kanten schroefdraad op deze manier wordt de ruimte waar het vetkoord zit opgesloten iets kleiner en klemt het weer af.dit kan als de boot in het water ligt.
als het helemaal is ingedraaid moet het koord worden vervangen, hierbij moet het schip droogvallen of op de kant.
letop het vetkoord heeft verschillend dikte’s, meet met een schuifmaat de binnenkant van het middenstuk en trek daar de as dikte vanaf deel dit door 2 en dat is de dikte van het vetkoord.
leg dit om de as tot het een keer rond is gegaan en snij dan bijde stukken in een keer SCHUIN af, als ze dan op elkaar liggen krijg je een mooie dichte ring, er moeten 3 drie vetkoord ringen gemaakt en geplaatst worden en de lassen moeten steeds op een verschillende plaats zitten.
als je meer info wilt meld het dan
succes
 

Hallo,
Het is nu wel twee jaar later, maar weet iemand of er ook tekneingen of foto’s zijn van dit proces?
Uit de tekst is mij niet helemaal duidelijk wat de eerste en wat de tweede moet is. Als ik me herinner wat ik heb gezien zit de bus vast aan de voorste muur en dient de achterste moer als borg.
 
dank alvast!

Hallo,
Ik heb me ook al sufgezocht achter een duidelijke tekening, foto of schets, maar heb deze nog niet gevonden…
Iemand een tip?

Hey pieter,
 
Kan je hier iets mee?
images.google.be/imgres?imgurl=h … d.wikimedi a.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Gland_packing002.jpg/120p x-Gland_packing002.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org /wiki/Gland_(engineering)&h=89&w=120&sz=3&hl =nl&start=103&um=1&tbnid=oXEyQSgXsq4IiM:&tbn h=65&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3Dshaft%2Bgrease%2Bgla nd%26start%3D100%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN Banaan39563,5698958333