Goedendag! Trotse bezitter van een 35 classic. Heerlijk schip☺️.
Deze winter op de kant gezet en eigenlijk voor het eerst opgevallen dat de schroefas niet in het lood staat. Staat licht naar stuurboord.
Het verklaard een hoop over de wielwerking.
De schroef draait linksom, achteruit naar rechts. Achteruit varen is een ramp. Als ik de box uitvaar kan ik zo bij de ena volgende naar binnen😉. Zonder gekheid…de werking is enorm en duurt wel 3-4 scheepslengtes voor het roer iets uithaalt.
Nu de vraag; hebben alle of meerdere dufour 35’s een gedecentraliseerde schroefas?
Is het om de schroefas te kunnen verwijderen en anders de skeg in de weg zit?
Het grote voordeel is wel dat bij het vooruit varen er géén wielwerking is. Dat heb ik bij andere schepen wel eens anders meegemaakt.
Vorig jaar een Dufour 35 uit 1976 gekocht - heel blij mee, een fantastisch en sterk schip! Hij staat nu op de kant en ik zie dat ook bij ons schip de schroefas uit het lood staat, wij hebben een rechtsdraaiende schroef en ondervinden precies hetzelfde probleem met het achteruit varen (maar dan de andere kant op): het is onmogelijk om achteruit varend naar stuurboord te sturen (ook niet bij langere afstanden).
Dank voor je bericht. Ik heb net een nieuwe motor laten plaatsen, een Yanmar 3JH40CR. Dat is meer PK’s dan ik had en ik merk dat het achteruit varen alleen maar moeilijker wordt (verder wel heel tevreden ermee - een prima stille en sterke motor). Ik ben erg benieuwd naar hoe jij hier een weg in gevonden hebt. We zijn nu onderweg naar Frankrijk, dus het telefoneren moet ik voor nu even uitstellen, maar later graag.