Schroef in de vaanstand

Hallo allemaal,
Ik heb op mijn 34p gewoon nog de standaard tweeblads schroef zitten. Normaal zet ik bij het zeilen de motor in zijn achteruit om te voorkomen dat de schroef meedraait. Dit scheelt een hoop herrie en vervelend getril. Als ik mijn schroef echter in de vaanstand zet (neutraal) dan scheelt het wel een dikke halve knoop bootsnelheid. Als je een wedstrijdje aan het varen bent wil je dat echt wel hebben…
Mijn vraag is echter, kan het kwaad om je schroef zo te laten meedraaien. Mijn gevoel is dat het niet echt goed kan zijn. De boot begint aardig te trillen. Dit komt natuurlijk ook in de motor en op de schroefas. Het lijkt me dat de zaak aardig gaat slijten.
Iemand een idee!?

Beste Dannick,
Het is altijd beter, zo is mij verteld, om je schroef mee te laten draaien voor de snelheid. Ik zelf vaar ook met een vaste schroef op mijn 36C, van getril merk ik niets alleen gaat hij mee zingen bij flinke snelheid, een prettig gehoor. Op lange tochten is het beter om je koppeling in zijn voor of acheruit te zetten i.v.m. warm lopen lagers in je saildrive. (of schroefas). De olie in je koppeling wordt te weinig gekoeld doordat de moter niet loopt. Voor de moter zegt het niets, de koppeling staat dan in zijn vrij, dus los van de moter.
Maar ik zal zeker met zo’n schip gaan sparen voor een klapschroef. Dat geeft zeker 1 knoop snelheid meer.

Hallo,
In het boekje van de moter staat ergens beschreven hoeveel uur je schroef vrij mag laten draaien. Het schijnt dat als hij in zijn vrij draait, er minder smering plaatsvind als tijdens het draaien met de moter. Volgens mij is het een aantal uren waarmee je ruimschoots de gewone wedstrijden kan varen.
Peter

Voor als er geinteresseerden zijn: In mijn zoektocht over het internet heb ik de Workshop manual gevonden van mijn Volvo Penta motor. Hij is in PDF formaat voor de MD2010, 2020, 2030 en 2040.
bluemoment.com/manuals/Volvo … 10-20-30-4 0.pdf
Staat jammer genoeg niks in over de vaanstand van de schroef. Even de owners manual zoeken :slight_smile:
Gr
Nick
PS: Kom er net achter dat deze van www.volvopenta.com zijn te downloaden
 Dannick38852,9790046296

Ok. Het lezen van het handboek helpt dus ook:[size=2]
When under sail, the control lever should be in the neutral[/size]
position if the propeller is a fixed propeller. If the propeller
is a folding propeller, the control lever should be in
the reverse position. Start the engine and run for five
minutes every ten hours when on long-distance cruises.

Dannick, dat staat inderdaad in je handboek, alleen is dat een bezwaar als je op meer dan 20 graden ligt. Slecht voor je moter vanwege gebrek aan oliesmering in deze stand. Dus beter een poosje in zijn achteruit zetten. Het is altijd slecht met draaiende moter flink onder zeil te varen.

Hallo allemaal,
Het klopt dus wat ik gelezen heb. Bij een gewone schroef kan je de koppeling in de neutraal stand zetten waardoor de schroef dus gaat meedraaien. De meeste wedstrijden zijn binnen 10 uur wel afgelopen. En de klapschroef dus in zijn achteruit. Ik heb begrepen dat als je de moter even achteruit laat draaien voor je hem uitzet, de schroef sneller dichtklapt.
Peter

Hallo allemaal,
Als ervaren klapschroefvaarder, vind ik de voordelen onder zeil prima, sneller, geen herrie. op de motor varend valt het best mee. Als je goed rendement wil hebben, koop dan een een 3-blads-klapschroef. Als je gaat zeilen en je zet de motor uit, moet de schroef inklappen. Zet even je hendel in z’n achteruit en even later weer terug. Dat is wel zo makkelijk als je plotselng moet starten, staat de hendel al in de vrij. Je hoort vanzelf of je klapschroef ingeklapt is, je hoort het gezoem van het draaien niet meer.
Verder op in dit forum zijn ook discussies aan de gang over zo’n kiwi prop. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt, in het kader van corrosie en degelijkheid.
Ciao,