schroef demonteren ivm rubber afdichting

De rubberafdichting is aan vervanging toe. Volvo Penta 854932.
Om deze te kunnen plaatsen moet de schroef losgemaakt en tijdelijk verwijderd worden.
Misschien neem ik de gelegenheid waar om gelijktijdig een nieuwe anode te plaatsen (ziet er nog redelijk uit).

Heeft één van jullie ervaring met het demonteren en monteren van de schroef … zo ja … wat kan ik doen?

Dag Piet, toen we onze Alliance kochten stond hij op de kant. We wilden een klapschroef, dus de oude eraf. Dat bleek erg eenvoudig te zijn. Ik herinner me nog het volgende: Motor in zijn werk zetten, de imbusbout achterop losdraaien, dan een stevige kruiskopschroevedraaier door het gat de die achter de schroef zit, deze losdraaien, en voila, je kunt de schroef er zo afschuiven. Kortom, een eenvoudige klus. Succes!!
Jan Willem

Hoi, Hoi,
Loshalen en vastzetten van de schroef moet je niet doen door de gashendel in zijn voor- of achteruit te zetten. Anders heb je de kans dat je de inwendige tandwielen beschadigd. Klem de schroef met een bolk hout tussen het vlak van je schip.
Als je en klapschroef hebt, zit/zat er bij de schroef een gevruiksaanwijzing. Misschien is die te downloaden van de site van VP.

Succes, ciao,

Kom, kom Hans, zo bar zijn die krachten niet hoor… Dat is kwalitatief goed spul…
En je zet gewoon rustig aan, ik denk dat de krachten als je schroef per ongeluk onder water iets raakt heel veel groter zijn. Kortom, ik doe het -eigenwijs als ik soms ben- zonder aarzelen de volgende keer weer, ik heb helemaal geen zin om mijn schroef te verbuigen. En nogmaals, dat liep allemaal erg soepel en gemakkelijk.
Groet,
Jan Willem