Schootlier glad

Mijn lewmar 30 schootlieren zijn een beetje glad. De lieren zijn oud en chroom is op bepaalde plekken eraf gesleten waaronder op loopvlak, verder zijn ze echter nog in prima staat. Voor zover mij bekend is de trommel niet los te vervangen (niet apart te koop). Ik heb gehoord dat zandstralen het loopvlak weer opruwt, heeft iemand daar ervaring mee?

Hallo Defi,

Je hebt nog geen reacties op je vraag, dus laat ik het eens proberen. De Chroomlaag geeft vooral bescherming van het zachte messing eronder. Is het chroom er afgesleten dan zullen de lieren alleen maar sneller slijten. Opruwen met zandstralen zal de chroomlaag alleen maar dunner maken. Ik betwijfel of het harde chroom wel zal opruwen. Waarschijnlijk zal het alleen maar gepolijst worden. Dat gaat je dus niet verder helpen.

Er is dus niet echt een oplossing. Opnieuw een chroomlaag aanbrengen zal niet lonen.

Wel gaaf eigenlijk, dat jouw schip versleten lieren heeft. De meeste van ons zullen er nog niet veel krasjes ophebben. Blijf vooral veel zeilen!

hallo Defi,

wij hebben vorig jaar onze lieren vervangen door selftailers en hebben dus de lewmar 30’s over. ik wilde ze binnenkort al op marktplaats gaan zetten maar misschien ben je geinteresseerd? natuurlijk zijn deze lieren in een veel betere conditie dan de lieren die jij beschrijft.

ik woon in Culemborg dus misschien ligt het een keer op de route om ze eventueel te komen bekijken.

groeten Paul de Man SY Byelo

Hallo Defi,

Op een andere website kwam ik dit adres tegen dat lieren heeft behandeld.
mailto:zandstralen@zeelandnet.nl
Ik heb er geen ervaring mee, Misschien kunnen zij iets bewijzen.

Groet,

Guus

Ik zit toch nog te twijfelen over het zandstralen en ben ook geinteresseerd in overnemen van “oude” lewmar 30 lieren voor mijn dufour 2800 van anderen die wellicht overgestapt zijn naar selftailing. Iemand die deze toevallig over heeft? Op marktplaats lijken ze niet aangeboden te worden.

@Paul&Lisette, zijn die van jullie nog te koop?

Ik heb ooit mijn lieren laten poedercoaten voor 35,- gulden per stuk jaar of 17 geleden. Beviel toen goed, alleen heb ik de boot 2 jaar later weggedaan, dus geen lange termijn ervaring.

Dank voor antwoord, als ik geen 2-hands kan overnemen ga ik dit zeker doen