schoot vs voorluikjes

Beste collega 34 vaarders/sters,
Sinds deze zomer hebben ook wij een 34P. Heerlijke zomer mee gezeild echter bij overstag gaan blijft de schoot wel eens achter de rand van de voorluikjes hangen ondanks dat deze luikjes dicht zijn.
Heeft iemand hier een passende oplossing voor?
Gr, Maarten

Hoi Maarten,
Ik heb aan het uiteinde van die latten op de kajuitopbouw, 2 kleine gaatjes geboord en daar een klein lijntje door heen gehaald en de uiteinde aan elkaar geknoopt. Als ik ga zeilen doe ik een lijntje tussen deze lussen en heb veel minder last van het blijven hangen van de schoten. Op andere jachten heb ik wel eens mooie afgeschuinde teak-houten latjes gezien die bijna tegen de luiken waren geplaatst. Zodoende kon de schoot ook niet blijven hangen achter de luiken. Als het met mijn oplossing toch niet werkt, maak ik een klein oogje tussen de 2 luiken in, vlak voor het einde van de opbouw van de kajuit. Dan kan ik een lijntje in een 3-hoek spannen, zodat de schoot ook niet kan blijven hangen.
Succes,

Maarten,
Ik trek na het overstag gaan gelijk de loefschoot weer een beetje aan waardoor deze niet op het dek ligt en dus ook niet achter de luikjes of achter de doorvoerbeugel van de bekabeling kan blijven hangen. Simpel en doeltreffend.
Gr Raymond

Hey,
 
ik heb gewoon een lijntje van het  “boombeugeltje” op de mast naar beneden rond de twee zwanehalsen. Waarschijnlijk niet d? aan te raden manier maar helpen doet het wel al twee seizoen lang .
Dit in combinatie met een beetje doordacht schoot aanhalen tijdens het overstag gaan maakt dat we totaal geen problemen meer hebben
mvg