Scheef hangen 365 GL

Heeft iemand een verklaring voor het naar 1 kant t.w. naar BB overhellen van een 365 GL. Het komt niet van de wind, strakke landvasten zijn ook niet de oorzaak, er is geen sprake van sterk verschillende belading van bakskisten. De dieseltank aan de hoge zijde zit vol.

Een verklaring zou kunnen zijn een scheef zittende kiel of sterke wateropname van het polyester aan een zijde van de romp. De huidige eigenaar van het schip geeft als verklaring sterke aangroei aan 1 zijde en zegt te hebben meegemaakt dat het schip na schoonspuiten weer recht ligt. Nu ga ik het schip sowieso op de kant laten zetten ter inspectie maar ik vroeg mij af of dit verhaal iemand bekend in de oren klinkt of suggesties heeft .

Hans S.

Dag Peter.

Aangroei lijkt me een onzinnig verhaal. Dat zit namelijk onder het wateropppervlak.
kan het zijn dat je watertanks aan 1 kant zitten?
misschien is dat de oorzaak.

groet
ewout

Ewout,

Dank voor je reactie maar de watertanks zijn het probleem niet dat heb ik gecontroleerd.

Er zit 1 watertank in het midden van de punt en de andere zit aan bakboord achter maar dat wordt gecompenseerd door de brandstoftank aan de stuurboord zijde.

Onzinnig of niet ik kan geen verklaring vinden anders dan wat ik al aangaf. Anderzijds vergroot sterke aangroei aan 1 zijde van de romp plaatselijk het volume terwijl ik denk dat de soortelijke massa van de aangroei lager is dan van polyester.

Als ik geen verklaring kan vinden zal ik het schip laten schoonspuiten na lichting en zien of dat effect heeft. De boot moet er sowieso uit voor inspectie van het onderwaterschip.

wordt vervolgd.

Hans

Kijk ook eens naar de mast. Als die niet goed is getrimd dan kun je dit probleem ook hebben.
groet
Gerard

Hans,

Wij hebben zelf een Dufour 365GL van nu 1 jaar oud.
ook onze Dufour hangt soms een beetje scheef naar BB in de haven. het was mij niet echt opgevallen, dus het is maar een beetje. Wij zijn er juist 1 maand mee op pad geweest en het viel mij op aan het gasvuur dat je dan moet loszetten bij het bakken van een eitje :slight_smile:
de reden is mijns inzien dat er iets meer gewicht aan BB zit in beladen toestand.
bakskist (in ons geval met reddingsvlot)
volle watertank achteraan is meer volume dan dieseltank
Keuken staat in de lengte en weegt wellicht een beetje meer dan stuurboord kant (ijskast, oven,…)
Natte cel aan BB ?
watertank in punt staat mijns inzien ook iets meer naar BB

echte verklaring heb ik niet, maar mijns inzien moet het toch aan de gewichtverdeling op dat moment liggen.