Schakeling verlichting

Ik zie net een posting bij de 365 over verlichting, schiet me direct een vraag te binnen:
Als je bij de 30 de leeslampjes aan stuur en bakboord vooraan het schip aan wilt zetten, ben je verplicht eerst de normale verlichting aan te zetten (cabin lights). Niet echt gezellig, heeft iemand deze schakeling al aangepast? En wat moet ik dan veranderen?
Richard

bij ons is dat niet nodig, achterkajuit en de twee leeslampjes staan apart,
wc,keukenspotje en cabinslight staan samen

Hoi Richard,
Ik had een ander probleempje , en misschien heb je wat aan mijn oplossing. Als ik ( op de D36cl) de kajuitverlichting aanhad moest je vanwege 4 x 10 W halogeen in het plafond je zonnebril op. Niet echt sfeervol, maar met alleen het leeslampje aan, net te donker. Ik heb toen de lampjes vervangen door 4 x 5 W. Nog te licht! Ik heb nu voor alle lampjes een apart schakelaartje in het plafond ingebouwd, zodat  afhankelijk van de “sfeer” 1, 2 , 3, of 4 lampjes kan aandoen.
Kortom een eenvoudig schakelaartje per lampje werkt prima.
PS. Op de sommige boten zitten halogeendimmertjes, dat is het natuurlijk helemaal.
Succes Martin

Dag Riesmo, ook ik had dus dat probleem. Dat is heel eenvoudig op te lossen door de stekertjes bij cabinlights 1 los te nemen, en de goede ( even proberen) te schuiven op - uit mijn hoofd- de derde van onderen links, dus eentje naar boven, die was bij ons leeg. Vanaf dat moment zijn de leeslampjes afzonderlijk aan te zetten. Dat ziet er veel gezelliger uit, en… het is een klusje van vijf minuten. Succes, en ik hoor graag hoe het afloopt. Oja we zagen jullie Lostris nog in zuidelijke richting op de Dordtse Kil, juist toen wij met onze Alliance op weg waren naar Dordrecht… Goeie Vaart
Jan Willem

Ik heb hetzelfde probleem met de verlichting. Ik had zelf ook al bedacht de draadjes los te trekken en te schakelen op de cabin lights 2 schakelaar. Twijfelde nog of het moeilijk zou zijn. Maar ik begrijp dat het meevalt. Dat zal binnenkort maar eens proberen.
Groet,
Ewald

Jan Willem, ik heb tijdens de vakantie nog even achter het schakelbord gekeken, het leek erop dat de aftakking van de leeslampjes niet daar zit maar ergens in het plafond. Toch ga ik naar aanleiding van je berichtje nog even kijken.
En jahoor, Monique heeft jullie ook gezien, ik was binnen ('H? Richard, daar staat iemand heel enthousist te zwaaien, ken je die?)
groeten,
Richard

Bedankt voor de aanwijzingen. Ook bij Mariposa komen 3 rode draden bij elkaar op 1 schakelaar. Twee ervan blijken de afzonderlijke schakeldraad te zijn van de BB&SB-leeslampen en de BB&SB-plafondlampen. Even 1 draad omzetten naar een beschikbare schakelaar en het werkt naar wens.
Op de foto is duidelijk te zien hoe de draden bij elkaar komen via allerlei kabelschoentjes/schuifjes. Ook de reden dat bij mij bij deze schakelaar/zekeringautomaat de aansluitpen afbrak. Om die reden is het ook verstandig de draden te verdelen over meerdere schakelaars.
mariposa39036,8860416667
2006-11-15_211516_schakelaar-ETA-Germany.jpg

Jan Willem,

Ook mij is het gelukt, het bleek gelukkig inderdaad zo te zijn zoals je vermeld had, ik heb de schakelbare leeslampjes bij de andere verlichting geplaatst en het werkt prima zo!

Richard

30 C-ers,
Ik de nieuwere series van de 36 C was dit opgelost, is dat bij de 30 C’s ook niet gebeurd?
Ciao,

Hans,
Mijn D30 is uit 2002, maar ook daar is de schakeling niet goed, blijkbaar nog later ontdekt.