Schade aan Z-Spar mast

Beste Dufourzeilers,
Ik ben in het bezit van een Dufour 32 Classic uit 1998. Vorig jaar bleek de Z-Spar mast, van het type rolgrootzeil, aan de achterkant onderaan gescheurd. De scheur is ongeveer 30 cm lang op de naad van het profiel. Zijn er andere Dufour zeilers die een soortgelijke ervaring hebben met Z-Spar masten? Volgens de expert van de verzekering is het een materiaal/constructiefout. In ieder geval moet (ook volgens de expert) een mast ongeveer 30 jaar meegaan. Bij de werf (Muiden) werd als oorzaak op vorst genoemd en later onvoldoende onderhoud.
Er zou namelijk een afvoergaatje onderin de mast moeten zitten dat volgens Muiden verstopt zou zijn. Bij onze mast zit echter geen afvoer.
Tevens zou ik graag van andere eigenaren die omstreeks 1998 hun Dufour gekocht hebben willen weten of en wat voor onderhoudsvoorschriften/gebruiksaanwijzing zij bij hun boot hebben gekregen.
Ik wil in ieder geval proberen een deel van de schade op de leverencier/fabriekant te verhalen. Het lijkt mij simpel, of Z-Spar maakt een goed product en onze mast is een uitzondering of er zijn structurele gebreken met een (te) lichte constructie van het profiel.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie,
Arnold, Quartet.