Saint Valéry sur Somme

Saint Valery sur Somme, Zuidelijk van Boulogne sur Mer en noordelijk van Le Treport/Dieppe.

Deze zomer zijn we met onze DF30C (diepgang 1,45 mtr) ook naar Saint Valery sur Somme gevaren. Ik moet eerlijk bekennen, bij mij met enig zweet in de handpalmen. Ook uiten we onze grote waardering voor de bemanning van Sound of Silence (diepgang 1,6 mtr), die de reisplannen vanuit Boulogne sur Mer maakten en die tijdens de reis vooruitvoerden. Alleen had(den) we/ik dit niet aangedurfd.
Vanuit zee is er een aanloopboei (A.T.S.O) en de eerste droogvallende boei van de aanlooproute is daarvandaan te zien. Vanaf dit punt vaar je 9 nM tot aan de haven van St Valéry over een gebied dat bij eb geheel droog ligt (+2 a 4 meter). Het is dus belangrijk circa 1,5 uur voor HW de aanlooproute te starten. Aangezien er hier een tijverschil is van circa 7 meter staat er water genoeg onder de kiel. Het is niet echt aan te raden met hoge deining en veelwind. De route blijkt uitstekend betond. Aanvankelijk staan de tonnen ver uit elkaar maar naarmate de diepgang minder wordt staan ze dichter bij elkaar. Aan de summiere info in de Reeds, de papieren kaart en de aan de plotterkaart heb je niet veel (zie foto’s – ingevoerde waypoints en gevaren spoor). Uiteraard hielden wij strikt de betonde route aan maar een Franse zeilboot, laveerde zo’n beetje de hele route met ons mee en ging zo nu en dan ver buiten de betonning. Je vaart via een soort slinger en voor stroming moet er behoorlijk gecorrigeerd worden (2 a 3 knp stroom soms dwarsscheeps). Het landschap rondom is adembenemend en het barst er van de zeehonden. Intussen worden we tegemoet gevaren door tientallen Franse zeilboten, ook van behoorlijke afmetingen! Na circa 1 ½ uur varen komen we bij de aanloop van de rivier de Somme. Hier is de diepgang het geringst. We zien nog steeds een dikke meter onder de kiel. Zodra we de rivier opvaren is het gedaan met de sterke stroming en komen we in een idyllisch gebied. We zien het toeristische stadje en een horen het gefluit van een oud stoomtreintje. De haven blijkt van een heel behoorlijk formaat (circa 200 schepen denk ik). Er ligt nog één Nederlands schip afgemeerd. We worden door de havenmeester vriendelijk geholpen bij het afmeren aan een kopse steiger. Het is hier echt een vakantiesfeer. Leuk om meerdere dagen te blijven. Helaas, de volgende dag vertrekken we alweer. De Fransen weten het exacte tijdstip precies. Alle zeilboten varen uit wanneer de uitgaande rivierstroom ineens (dat gaat heel abrupt) stil valt omdat de vloedstroom dan ineens binnenstroomt. Wij varen nu al weer uit omdat het circa 1 ½ uur duurt om tegen de stroom de 9 nM route uit te varen en daarna nog eens de nodige uren varen is naar de volgende zeehaven).
De route naar Saint Valéry sur Somme is iets voor rustig weer en om met goed zicht te varen. Timing is essentieel. Het was mooi maar ook wel erg spannend, althans … zo heb ik het ervaren.
valery-06.jpg
valery-05.jpg
valery-04.jpg
valery-03.jpg
valery-02.jpg
valery-01.jpg