Safari

Goededag Rob en Anita,
Evenals jullie zijn Wij in het bezit van een Dufour Safari. Te weten de Zeerob uit 1973. Dit jaar blijft hij echter op de kant. Onderkant kaal en nieuwe coating, romp weer fris blauw is nu zeer dof en aan het dek wat reparaties. Deze laatste " veert" op sommige plekken. Wat dat betreft zijn jullie al wat verder.
Onze thuishaven is Noordschans aan het Hollands Diep.
Graag verneem ik meer van jullie ombouw van de koelkast.
Onderstaande foto vorig jaar op Haringvliet met enkele collega’s.
Groeten, Jan Willem
 

Hoi Jan Willem,
Voor wat betreft de koelkast, we hebben een O verdamper in de al bestaande koelbox ingebouwd. De compressor hiervoor heb ik geplaatst onder de kaartleestafel. Daar zit een schot met een loze ruimte daar achter waar we de compressor en een extra accu hebben geplaatst. Dit is een 65KVA accu van Radio Correct. Daar draait de koelkast zonder laden ongeveer 2 a 3 dagen op. Voor de scheiding en het laden heb ik van dezelfde firma een scheidings relais bestelt. Verdampers en compressoren kan je bij de meeste watersport speciaalzaken kopen en kost zo’n 400 euro. Voordeel van deze units is dat je de bestaande koelbox prima kan gebruiken en dus geen breekwerk hebt. Alles kan origineel blijven. Wij kunnen inmiddels niet meer zonder. Lekker hoor zo’n koud biertje aan het eind van een mooie zeildag.
Ook wij hebben last van een dek wat verend aanvoeld op bepaalde plekken. Sommige plekken klinken hol wat er mijns inziens op duid dat de bovenhuid van het sandwich materiaal los is. Andere plekken zijn volgens mij door vocht in de sandwich zacht geworden. Ik weet nog niet presies wat ik er aan ga doen. Hebben jullie daar al een idee over?
Afgelopen jaar hebben wij de romp volledig onder handen genomen. Alle oude verf lagen eraf en een nieuwe aangebracht. Wij hadden het geluk een vriend te hebben die bij de schilderij van de KLM werkt en daar ons van 2 componenten vliegtuig verf kon voorzien. Het eindresultaat is prachtig…
Daarnaast hadden we een probleem met een doorgezakte mastvoet. Ons werd vertelt dat dit normaal was voor de Dufour Safari van dit type. Wij hebben dit opgelost door een tweede staander voor de WC ingang aan te brengen en een horizontale balk vanaf deze staander naar de andere zijkant langs het kajuitdak aan te brengen. Deze konstuctie leverd voldoende stevigheid op.
Ook hebben we de originele en zeer gevaarlijke campinggaz stel vervangen door een moderne. Het zou mij niets verbazen als dat 1 van de redenen is dat de safari zo zeldzaam is…
Tot op heden zijn wij zeer content met ons bootje. Alleen de ruimte in de voorpiek voor het bed mag wat groter zijn (;  

Voor het dek kun je het beste naar www.polyservice.nl. Zij hebben hier voldoende info over en leveren de benodigde materialen.
Wat betreft het fornuis. Deze zit ook in de populairere Arperge. Bij ons zit deze er dan ook nog in.
Groeten Jan Willem