ruimte tussen trap en keukenblok

In mijn Dufour 32 Classic stoot ik regelmatig mijn benen tegen de onderste trede van de trap. De doorgang naar de keuken is in mijn beleving erg krap bemeten. ca 24 cm
Bij het nameten blijkt dat de konsole van de trap waar de tweede trede opzit voor een groot deel leeg is. Alleen de serviceaccu is er in gepositioneerd. Voor de rest gewoon onbenutte ruimte waar niets mee gedaan wordt.
MIJN OPLOSSING
De konsole van de trap c.q. de tweede trede kan minimaal 5 - 6 cm en de onderste trede kan ook 4 cm ondieper gemaakt worden waardoor in totaal de trap 10 cm ondieper wordt. De sparing in de vloer is daarmee nog steeds afgedekt
Echter de doorloop wordt van 24 cm vergroot naar 30 cm en dat is pure winst en scheelt blauwe plekken.

Tevens overweeg ik om de onbenutte ruimte onder de tweede trede toegankelijk en de tweede trede scharnierend te maken zodat hierin gereedschap of een vuilemmer geplaatst kan worden. Daarvoor moet wel een extra bodem in de konsole aangebracht worden om de bergruimte te separenen van de motor/accuruimte.

Wie denkt er verder met mij mee