ruimte kiel en romp

onze d40 staat nu op de kant en er is ruimte tussen kiel en romp geconstateerd (aan de achterkant).

een schade expertise bedrijf adviseert om de kiel eronderuit te halen en opnieuw vast te lamineren. Dure klus. Heeft iemand een vergelijkbare ervaring?

groet

Hans

Ik heb dit ook op mijn 34P al sinds de boot in mijn bezit is, nu al het vierde jaar(tweedehands) en maak hier geen probleem van, ik denk trouwens dat de kiel helemaal niet ingelamineerd is , die staat er tegengetrokken door middel van 6 kielbouten met dichtmiddel ertussen, moest je er toch iets aan laten doen wil ik graag weten wat er gebeurd is en op welke manier om er dan eventueel in de toekomst een klus van te maken.

Groet Willy

Inderdaad bekend fenomeen. Bij mijn 34P was dit bij oplevering al zo (heel klein beetje maar overigens), volgens de werf toen geen issue en inderdaad de afgelopen 5 jaar geen issue geweest. Er is toen ook al aangegeven dat de kiel niet aan de romp is gelamineerd maar de naad tussen kiel en romp met kit is afgedicht (zoals tegenwoordig bij veel schepen). Dus volgens mij niet oplossen door kiel vast te gaan lamineren met alle mogelijke problemen van dien. Er zit namelijk altijd wat beweging in deze constructie van romp kiel verbinding met een heel groot risico dat vast lamineren weer gaat leiden tot barsten en scheuren in het laminaat. Gevolg, laat los, gaat inwateren etc. Als de kier groot is, is denk ik de beste oplossing kiel iets laten zakken, hechtvlakken schoon maken, kiel opnieuw vastmaken met een nieuwe laag kit ertussen en langs.

Groet,
Menno

Bij mijn 34 P sluit alles prima aan. Ook na 5 jaar nergens last van.
Vriendelijke groet
Rob a/b Zoute Zoen

de kiel is eraf gehaald; inderdaad niet met epoxy vastgezet. Kiel zit vast met 11 bouten. Bij het demonteren was wel een stukje huid meegetrokken, er zat dus wel iets van bindmiddel tussen. De achterste kielbout was afgebroken (dit is een dunne bout om de achterkant van de kiel op zijn plek te houden). Waarschijnlijk een keer op de grond gezeten en door de speling op de achterkant is de bout gebroken. Ik had nog geen lekkage.

Volgende week gaat de kiel er weer op.

Op zich niks ernstigs, maar als je speling hebt op de kiel zou ik hier wel naar laten kijken.

Wij hebben jullie Loos op de kant zien staan met haar kiel eraf en de gebroken kielbout ernaast. Wat ons opviel was dat de bout niet alleen gebroken was maar ook verbogen. Heb jij hier een verklaring voor? Hierdoor lijkt het er wel op dat de achterkant met kracht in het vlak is gedrukt. Dat is te verklaren als je aan de grond loopt, dan is de kracht op de voorkant van de kiel even groot als achter, alleen tegengesteld. Alleen zit er slechts een enkele bout aan de achterkant. Als het vlak vervormt zal de bout buigen voordat deze breekt.
Zou dit kunnen betekenen dat de D40 gevoelig is voor kielschade bij het aan de grond lopen? Of is het gewoon een geval van pech. Ik denk dat we allemaal wel eens wat raken onder water, heb jij een idee wat er precies gebeurd is waardoor deze schade is veroorzaakt? Zou je een dergelijke schade kunnen constateren door de acherste bout van binnen proberen aan te draaien en te controleren op ruimte? Dat help andere D40 vaarders om de risico’s van schade in te schatten.

Alvast bedankt en groet,

Marcel