Rubberboot in de achterstag

Hallo allemaal,
Ben zaterdag op Boot Dusseldorf geweest. Was heel gezellig! Ik heb daar een rubberboot gekocht. Ik ben ook even bij Dufour geweest. Daar zeiden ze dat je gemakkelijk de rubberboot in de achterstag omhoog kan hijsen. Je maakt een extra blok in de achterstag waar het splitspunt zit. Vervolgens hijs je daar de rubberboot in. Ik vond het wel een goed idee want dan sta je ook lekker uit de wind.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd of dit goed werkt en of je niet je achterlijk helemaal open trekt met 25 kilo op de achterstag. Ben benieuwd naar ervaringen van andere 34ers met rubberboten.
Overigens zeiden ze op dat het verhaal met de uit elkaar klappende blokken overdreven was en dat dit 1x is gebeurd door een foutief blok. Ik ga ze toch maar wel vervangen. Beter om voorzichtig te zijn denk ik.
Groetjes
Nick

Hallo Nick,
Ik heb wel geen D34 maar een D32. Ik heb mijn rubberboot ook in het achterstag hangen en wel aan de kraanlijn, ik gebruik een ophouder van Barton en heb de kraanlijn dus over.
Deze vorm van vervoer bevalt prima
Groeten Gerard van Leeuwen  (Twins).

2007-01-29_082103_63,31.JPG

Nick,
Met betrekking tot die blokken, het is al meer dan 1x voor gekomen, kijk maar naar de racties op het forum. Ook Wessel van de Zeilmakerij.com had het al eerder vernomen. Dus mijn geval staat niet op zichzelf. Volgens mij dus een verstandige beslissing om ze te vervangen.
Groet, Menno

gerard, heb je nog iets bijzonders in elkaar gezet om boot te bevestigen aan hekwerk, of knoop je hem daar slechts met een simpel touwtje vast? en heeft het niet de neiging om te flapperen of stuiteren bij zeegang, of valt dat mee?

 
Hallo Eric,
Het bootje zit met twee kettingtjes aan de hekreling vast en wordt tevens vast gesjort met de meerlijntje. Voor en achter ontstaat zo een driehoeks bevestiging en daardoor hangt de boot stabiel.
We hebben met windkracht 6 ermee op zee gezeten, was geen enkel probleem. Nog een tip in een drukke sluis hijs je de kraanlijn hoger en komt het bootje rechtop te hangen.
Groet Gerard

Nick,
Ik zat ook te denken om de rubberboot zo omhoog te trekken. Uiteraard met de punt naar boven. Ik vraag me alleen af of je dan nog wel redelijk kan staan achter je stuurwiel.
Ciao,

Hans,
Ja, daar ben ik ook bang voor. Ik zit meestal naast het stuurwiel maar om op mijn plotter te kijken of om aan te leggen sta ik achter het stuurwiel. Dan ga je inderdaad langs de verstaging. Ben benieuwd hoeveel ruimte je overhoud met de rubberboot daar. Wel lekker uit de wind zeggen ze…
Vind het overigens wel een heel goed idee om een extra val in te scheren voor de lijn zodat de rubberboot niet aan de achterstag zelf komt te hangen.
In het voorjaar meer!
Gr
Nick

Nick,
Bij de 34P heb je de kraanlijn eigenlijk niet nodig, vanwege de rodkicker, mogelijk kan je die gebruiken? Je kan dan alleen niet meer zeilen, omdat deze lijn dan het grootzeil tegen houdt. Dus toch maar aan de achterstag.
Op onze 36 Classic heb ik 2 kleine likkertjes bovenop de spiegel gemaakt. Nadat we de boot hadden opgetild, deden we een lijn om de rubberboot (onder de pendels langs en door de grijplussen) en bonden de rubberboot dus achterop. Dan heb je ook geen kraanlijn of iets anders nodig.
Ciao,