Rotte eieren lucht bij starten

Sinds een maand ruik ik bij het starten van mijn motor (Volvo Penta 2020) heel kort een rotte eieren lucht. Ook startte de motor iets trager. Ik heb mijn dieseltank leeggezogen en een Vetus inspectieluik gemonteerd en de tank geheel schoongemaakt.
De CAV filter was brandschoon en heb deze uit voorzorg toch vervangen. De fijnfilter op de motor heb ik niet vervangen.
Vervolgens de dieseltank gevuld met premium diesel en een flinke scheut Grotamar toegevoegd.
De motor start direct en als vanouds maar de rotte eieren lucht bij een koude motor ruik ik heel kort nog steeds. Bij een warme motor ruik ik bij het starten niets. Ook tijdens het varen ruik ik niets.
Voor zover mijn kennis reikt en de informatie die ik ingewonnen heb kan het niet aan de brandstof liggen.
Een medewatersporter gaf aan dat het buitenkoelwater net als in de aanzuigleiding van het buitenboordtoilet kan rotten. Dat klinkt logisch.
Ben benieuwd of iemand dit fenomeen herkent.
Lilje

Klinkt als H2S, daar moet je in ieder geval mee uitkijken. Het is zeer schadelijk voor je gezondheid en agressief voor alles waar het mee in aanraking komt. Lage concentraties ruik je, als je het niet meer ruikt wil dat niet zeggen dat het er niet meer is. Boven een bepaald percentage verlamt het je reukzin. Ik zou toch gokken op het brandstof systeem of smeerolie.

De oude dieseltank en dieselolie waren schoon. En zoals ik al aangaf de filters waren ook brandschoon. Ik rook ook geen vreemde lucht aan de diesel. Maar ik voegde altijd Grotamar toe bij het tanken. Heb ook weleens GTL getankt. Normaal tankte ik altijd met een jerrycan bij een pompstation. Op de bodem lag een flinterdunne zwarte laag die ik zo weg kon vegen. Daar rook ik ook niets aan
De tank is 18 jaar niet schoongemaakt en de vervuiling viel mij mee.
Ik kan nu in de tank kijken en schoonmaken. Volvo wilde mijn tank spoelen maar had de tank met vlakke bodem nooit schoon en helemaal leeg gekregen.

Ik las dat het ook van de accu zou kunnen komen? Een rotte eierenlucht zou óók kunnen komen wanneer een accu overladen wordt. De zwaveldampen die dan vrijkomen zijn vergelijkbaar met de geur van rotte eieren.

Klopt dat heb ik gecontroleerd maar dat is hier niet het geval. De lucht komt duidelijk uit de uitlaat.
Ik heb ook bij het starten via een puts het koelwater bij de uitlaat opgevangen en dat rook sterk.
Ik ga deze week de wierpot openmaken voordat ik ga starten en ruiken of het buitenkoelwater stinkt. Ook ga ik bij de uitlaat van mijn kachel ruiken die zit ook op de dieseltank.
Volgende week vaar ik op zout water en ben dan benieuwd of het koelwater nog stinkt. Zoet water bederft sneller dan zout water.

Misschien de zeewaterleidingen nakijken, in het bijzonder de warmtewisselaar. Of iets in de uitlaat geraakt bij het waterlock?

RiJo

Gisteren de wierpot na 4 dagen de motor niet te hebben gebruikt opengemaakt en daar zat de penetrante lucht duidelijk in. Dezelfde penetrante lucht als je het toilet na een paar dagen doorspoeld.
In de wierpot zaten wat kleine zoetwaterschelpjes maar was verder schoon.
Maar het vreemde blijft dat ik dit fenomeen nooit heb gehad.
Motor start en loopt normaal en zodra de motor loopt is de stank na een paar seconden weg.
Voorlopige analyse is dat het buitenkoelwater bij stilstand net als bij de aanzuigleiding van het toilet dezelfde rotte lucht geeft.
Maar waarom heb ik dat nooit eerder gehad. Ik heb afgelopen winter alle buitenkoelwaterslangen vervangen. Totaal 7 meter lengte. Deze slangen zijn in tegenstelling tot de vorige transparant met een stalen spiraal. Daglicht komt er niet bij. Zou het materiaal van de buitenkoelwaterslangen hier de oorzaak van kunnen zijn.

Ik heb een fles verdunde chloor via de wierpot door de motor gespoeld en een nacht laten staan.
Volgende dag kwam er een paar seconden zwarte troep uit de uitlaat en daarna was het schoon. Na een week de motor gestart en de penetrante eieren lucht was verdwenen.
Vermoedelijk zat er een bacterie in het zeewatercircuit.

Dankjewel voor deze topic. Interessante zoektocht. Fijn dat het opgelost is