Zoals ik al had aangegeven had ik last van de geringe roeruitslag van mijn roerblad. Onder het zeilen had ik daar geen hinder van maar in een haven was het niet makkelijk om een box in te maneuvreren. Tijdens de test van de Dufour 32 door de Waterkampioen, werd de geringe roeruitslag ook als een minpuntje ervaren.
Middels het forum ontving ik een constructieve reactie van Frank van de Narwal die mijn theorie om de roeruitslag te vergroten bevestigde.
Mijn schip staat momenteel op de wal en heb kunnen vaststellen dat de bovenzijde van mijn roerblad ca. 10-15 mm los van de huid draait. De huidige roeruitslag van ca. 30 graden wordt begrenst door twee nokken op de hennegatkoker. Nadat ik de twee nokken had weggeslepen draaide het roerblad verder door tot ca. 60 graden. Bij 60 graden kwam de bovenzijde van het roerblad tegen de huid. Het roerblad draaide zover omdat ik de helmstok had verwijdert om de nokken te kunnen verwijderen.
Nadat ik de helmstok weer gemonteerd had kon ik de uitslag naar ca. 45 graden brengen zonder dat de helmstok de kuiprand raakte. Dus het is van belang om zowel onder als boven de boot te kijken of alles vrij draait.
Direct naast de weggeslepen nokken heb ik gaten geboord van rond 7 mm en daarin draad getapt. In ieder gat zit momenteel een RVS inbusbout M8 ( 1 euro per twee ) die het roerblad blokkeert op ca. 45 graden. De winst is 15 graden en dat is voldoende om goed op de motor te kunnen manoeuvreren.
Toch ben ik nog niet tevreden. Op het moment dat tijdens het achteruitvaren het roer uit je handen schiet krijgen de bouten een behoorlijke klap. Daarom ga ik van RVS een segment formeren die de twee M 8 bouten met elkaar verbinden.
Eddy van de Lilje