roeruitslag vergroten voor 1 euro

Zoals ik al had aangegeven had ik last van de geringe roeruitslag van mijn roerblad. Onder het zeilen had ik daar geen hinder van maar in een haven was het niet makkelijk om een box in te maneuvreren. Tijdens de test van de Dufour 32 door de Waterkampioen, werd de geringe roeruitslag ook als een minpuntje ervaren.
Middels het forum ontving ik een constructieve reactie van Frank van de Narwal die mijn theorie om de roeruitslag te vergroten bevestigde.
Mijn schip staat momenteel op de wal en heb kunnen vaststellen dat de bovenzijde van mijn roerblad ca. 10-15 mm los van de huid draait. De huidige roeruitslag van ca. 30 graden wordt begrenst door twee nokken op de hennegatkoker. Nadat ik de twee nokken had weggeslepen draaide het roerblad verder door tot ca. 60 graden. Bij 60 graden kwam de bovenzijde van het roerblad tegen de huid. Het roerblad draaide zover omdat ik de helmstok had verwijdert om de nokken te kunnen verwijderen.
Nadat ik de helmstok weer gemonteerd had kon ik de uitslag naar ca. 45 graden brengen zonder dat de helmstok de kuiprand raakte. Dus het is van belang om zowel onder als boven de boot te kijken of alles vrij draait.
Direct naast de weggeslepen nokken heb ik gaten geboord van rond 7 mm en daarin draad getapt. In ieder gat zit momenteel een RVS inbusbout M8 ( 1 euro per twee ) die het roerblad blokkeert op ca. 45 graden. De winst is 15 graden en dat is voldoende om goed op de motor te kunnen manoeuvreren.
Toch ben ik nog niet tevreden. Op het moment dat tijdens het achteruitvaren het roer uit je handen schiet krijgen de bouten een behoorlijke klap. Daarom ga ik van RVS een segment formeren die de twee M 8 bouten met elkaar verbinden.

Eddy van de Lilje

De roeruitslag van mijn Dufour 32 was te gering om daarmee fatsoenlijk een box te kunnen invaren.
Bij de jachthaven Noordschans hebben ze mij keurig en goed kunnen helpen.
De boot is uit het water gegaan en bleef in de banden hangen.
De aluminium ring met de twee “aanslagblokjes” zijn 180 graden gedraaid. Dus niet afgeslepen.
Daarna werd gekeken naar de maximale uitslag van het roer, zodat het roerblad net niet tegen de romp aankwam.
Er werden twee nieuwe gaten (aanslagen) geboord voor de vergrootte uitslag. Door middel van twee rvs bouten 10 mm die door en door werden vastgezet.
In graden kan ik het niet uitdrukken maar vanaf dat moment stuur ik mijn bootje moeiteloos en met plezier naar de box. (waarvoor ik voorheen twee keer moest steken)
Dank aan de vakmensen uit Noordschans.

Hallo Schuimkop zoals Noordschans dit heeft opgelost is zeker ook slim bedacht en zeker een goede optie. Ik heb de ring laten zitten omdat ik de bouten moeilijk uit de ring los kon krijgen.
Zelf heb ik de indruk, dat zoals ik het heb uitgevoerd minder arbeidsintensief is en daardoor voor een werf sneller uit te voeren is. Maar we hebben beiden ons doel bereikt en kunnen de boot veel beter manoeuvreren. Want daar gaat het tenslotte om.
Met hartelijke groeten
LILJE