Roerstand terug-melder stuurautomaat

Ik wil mogelijk een roerstand terug-melder voor een stuurautomaat gaan monteren maar vraag mij af waar en hoe die het beste geplaatst kan worden bij de 34P. Een aantal van jullie heeft deze zeker al gemonteerd of laten monteren(maakt ook deel uit van de S1G). Kan iemand dit aan mij uitleggen en/of illustreren met foto/tekening?
Groet, Menno

Beste Menno,
Toevallig beschik ik over deze foto:

Zoals je ziet is de stang (verbinding tussen kwadrant en ‘gever’) onder het kwadrant gemonteerd.
Heeft tot nu toe feilloos gewerkt.
M.vr.gr.
Frank
D34 Tigh na Mara

2007-02-04_175653_Forum.JPG

Dank! Ziet er inderdaad goed uit.
Gr. Menno

Bij mij zit hij precies zo!
Groetjes
Nick

Bij mij ook. Deze is vanaf de fabriek geplaatst.
Ciao,

Ik zou verwachten dat de aandrijving/aansturing ook op het kwadrant zou zitten… Wat voor aandrijving wordt er standaard gebruikt en waar is die ingebouwd? Ik zag een foto op het forum van de Ciao Bella, die een pomp toont en de elektrische installatie in de bakskist. Maar de aandrijving /overbrenging op het roer is niet te zien. Wie kan mij iets meer vertellen?
Groet, Menno

Menno,
De standaard-configuratie betreft een Lewmar-motor met kettingoverbrenging, conform bijgaande foto’s. Dit systeem werkt bij mij al 3 seizoenen uitstekend (i.c.m. de S1 van Raymarine), maar is in aanschaf duur geweest (ik meen 6.000 euro, incl. montage, ST6000+ en S1). Op mijn verlanglijstje staan dan nog: de smartcontroller (afstandbediening) en een upgrade naar SG1 (inclusief gyrokompas, waar ik zeer enthousiaste verhalen over lees).
Ik heb geen foto’s van de montage een de as van het stuurwiel zelf. Weet wel dat hier dus 2 systemen zijn gemonteerd: de kabel van het kwadrant en de ketting van de Lewmar-motor.
Met vriendelijke groet,
Frank.
D34 Tigh na Mara

2007-02-18_112217_Lewmar_1.JPG
2007-02-18_112350_Lewmar_2.JPG