Roerspeling

hoi medeschippers; ik heb het idee dat ik op het roer steeds meer speling krijg; als ik de helmstok vast houdt voel ik toch enigszins beweging van het roerblad; dit was niet zo;tevens kraakt hij opeens, wat met siliconenspray tijdelijk opgelost is.
heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd voor een reactie,
groet Johan
 

wij hebben hier ook last van, als er een oplossing is houden wij ons aanbevolen.
 
 

Toen ik mijn 2800 kocht in 2001 bleek al spoedig dat de glijbussen boven en onder, dus aan de uiteinden van de hennegatskoker, versleten waren. Nadat ik die had laten vervangen was ik af van de speling. Kortom, het moet wel heel raar lopen wil aan het roer zelf iets niet in orde zijn, zelfs water in het roer zo is mij gebleken richt geen waarneembare schade aan.

Hallo Jan , kun je die glijbussen zelf ook vervangen?
Ik henb n.l. ook speling op mijn roer.
Groet Rein

bedankt voor de reactie; hoe kom je aan die glijbussen??
 
gr Johan

Beste Johan en Rein,
Die glijbussen heb ik laten monteren, geloof ik gemaakt van etherliet, een soort kunststof dus. Het moest allemaal op maat gedraaid worden. Reken al gauw op enkele honderden euro’s. Ik kan jullie helaas niet helpen aan een leverancier. Googlelen …?!
Succes ermee!

Beste Jan,
 
Ik ben in ieder geval gerustgesteld en zal me beraden over een vervolgactie.Hartelijk dank voor de info!
 
Gr. Johan
Kampen.

Beste Jan,
Heb je ook een tekening van die bussen die je gemaakt hebt?
Gr. Bas
Heeze

Hoi Bas,
Mocht je probleem ondertussen nog niet opgelost zijn:
Wij hebben hetzelfde gehad, de kunststof bus die dienst doet als lagering bij de helmstok was bij ons te royaal geworden. (Constructie technisch viel er nog wel eea op aan te merken, de krachten op de lagering komen namelijk samen op een dunne rand op de plek waar hij in de metalen plaat gemonteerd zit.)
Om dit op te lossen hebben we nu een nieuwe RVS bus aan de plaat gelast en de lagerring aangepast en dit in de nieuwe “lagerbus” gemonteerd. Ben ervan overtuigd dat ons roertje hier nooit meer speling gaat krijgen.
Mocht je nog tekeningen oid willen hebben, laat dan maar even weten. Natuurlijk heb ik die niet maar die kan ik wel even voor je maken inclusief een paar foto’s.
Groeten,
Harold
 

Hallo ,ik heb mijn roer ook gedemonteerd deze winter ivm de speling erop. Ik heb een stuk Ertacetal (Delrin) ook wel Pom genoemd bij Eriks/Bruhamij gekocht en dit door een kennis op maat laten draaien (materiaal en draaien 65 euro)Morgen ga ik het roer weer monteren.Ik denk dat de speling dan wel is verdwenen. Groet Rein