Roerschade D40P

Beste D40 eigenaren,

Tijdens een hellingbeurt afgelopen seizoen bleek onze D40 uit 2009 roerschade te hebben. Er was sprake van uitgebreide osmose op het gehele roerblad. Verder was er een scheur te zien aan de bovenkant van het roer aan beide zijden van de roerkoning. Na demontage bleek deze scheur tot op de roerkoning te lopen. Er was geen aanvaringsschade te zien.

De conclusies waren als volgt:

  • Osmose; het roer is onvoldoende ontvet geweest bij het aanbrengen van de gelcoat. Duidelijk een constructiefout.
  • Scheurvorming; te dun laminaat / verkeerde materiaalkeuze. De scheur is ontstaan door de roerdruk na slechts 2000mijl. Dit probleem kwam in het verleden kennelijk regelmatig voor bij Dufour, helaas steekt het weer de kop op.

Inmiddels is het roer gerepareerd met epoxy, dit is een standaard reparatie. Met name de scheur is tamelijk verontrustend. Roeren vallen er niet af bij windkracht 2. Niet repareren leidt onherroepelijk tot verder scheuren en uiteindelijk verlies van (een deel van) het roer. Als je D40 op de kant staat kan je er beter even naar kijken. Hier wat foto’s zodat je het probleem kunt herkennen.

Groet, Marcel
D40P_554_rudder damage_SB.JPG
D40P_554_rudder damage_back side_port.JPG

Hoi Marcel,

Goed dat je het ontdekt hebt. Ik neem aan dat het garantie was?
Gelukkig heeft onze RAP hier geen last van.

Ciao,

Beste Hans,

Het is officieel garantie. Aleen heeft Messink tot op heden zijn verantwoordelijkheid voor garantie niet genomen. Daardoor waren wij gedwongen om de reparatie te laten uitvoeren. Kosten EUR 1100 voor ons. Ze zeggen nu dat ze niet in de gelegenheid zijn gesteld de schade te bekijken. Een brutaal mens komt ver…

Dus nog een wijze les voor Dufour, en andere, vaarders met nog lopende garantie, pas op met deze leverancier!

Hopelijk ben ik de enige met deze schades, tot spoedig op het water. Die winter gaat toch ooit wel weer over?

Marcel