Roerlager problemen

Beste Dufourders, ik heb voor de 2de keer in het bestaan van mijn 34perf (2007) de onderste roerlager vervangen, de vorige keer was 4 jaar geleden. Voor zij die het door Dufour gebruikte systeem niet kennen: de roerkoning loopt door 2 kunststof ronde roerlagers die dus een beetje speling toelaten in verschillende richtingen. Op zich een goed systeem; bij een impact op het roerblad worden de krachten opgevangen door de hele roerkoning ipv op één plaats (daar waar de roerkoning uit de romp komt). Ware het niet dat de onderste lager door afzetting van zoutkristallen (denk ik) de roerkoning begint in te knellen met als gevolg dat het sturen niet meer soepel verloopt wat juist één van de (vele) leuke eigenschappen is van de 34perf.
Ik heb de onderste roerlager vervangen door een exemplaar van Jefa (Deens). Deze heeft rond het gat waar de roerkoning doorgaat extra roterende cilindertjes die de wrijving nog verminderen. Bij Jefa raden ze aan om elke drie jaar de lager er uit te nemen en goed te spoelen met water. Dan kan hij 25 jaar mee. Want deze is niet goedkoop (204€). Maar dat is toch een hele klus. Iemand hier ervaring mee?

Op de facebook groep van dufour 34 staat een heel interessant document over de stuurinichting en de lagers…

1 like