roer loopt stroef

Vorig jaar begon mijn roer stroef te lopen na verloop van tijd zelfs erg stroef, in september heb ik de boot in de kraan gehangen en mijn roer gedemonteerd waarbij ik vaststelde dat de roerkoning stroef liep in de onderste kunsstof bus, op de roerkoning was een zwarte aanslag te zien deze heb ik vewijderd met heel fijn schuurpapier en gelijk heb ik op dezelfde manier de bus proper gemaakt na deze klus liep weer alles licht en vlotjes zoals het hoort te zijn, na 2 maand voelde ik dat mijn roer terug stroever begon te lopen, ik heb wel bij montage siliconespray op de bus gespoten terwijl dit niet hoeft maar ik denk dat het geen kwaad kan ,is er iemand die dit ook heeft ondervonden en wat heb je er aan gedaan.

Willy.

Dit probleem herken ik.
Stuurkettingen gesmeerd, stuuras nagekeken, niets hielp.
Twee jaar geleden was het zo erg dat ik elk stuurgevoel kwijt was; terwijl de 34P nomaal met de pink te sturen is. Boot in de kraan en roer eruit laten zakken. Dit met 3 man: een boven duwen op de roerkoning en twee man onderaan het roer draaien en trekken. Op advies van de werf het onderste kunststof lager 2/10 mm uitgeboord. Het kunststof lager neemt na verloop van tijd een beetje water op waardoor het minimaal uitzet. Het blijkt nu dat de toleranties te scherp gezet zijn waardoor de roerkoning in het lager gaat klemmen. Dan gaat het lager in het lagerhuis draaien terwijl dit alleen bedoeld is om kleine afwijkingen in de uitlijning bij belasting op te vangen.
Alles schoongemaakt en terug gemonteerd. Twee seizoenen en winters later stuurt mijn boot met de pink en van trillingen o.i.d. (waar ik voor vreesde als gevolg van die boring) geen sprake.
P.S. de zwaarste klus was het kwadrant van de roerkoning halen: een van de RVS bouten zat in het aluminium vast gecorrodeerd…

Hoi Lucas , bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad ook een hele klus gehad met het kwadrant ik heb nu de bout gemonteerd met waterbestendig vet en ieder jaar eens loszetten en verdraaien en dan komt deze hopelijk niet meer vast te zitten,maar wat ik wil weten is op welke manier heb je de bus groter geboord, ikzelf had alles gedaan met fijn schuurpapier gemonteerd op een draadstang en dan in de boormachine maar dan heb je niet echt controle over hetgeen je doet en de onderste bus demonteren om ze iets groter uit te draaien lijkt me ook niet zo simpel al heb ik het nog niet echt bekeken.

Groet Willy.

Dag Willy,
Als het roer er eenmaal uit is genomen zie je het onderste lager. Met een houten steel heb ik het met wat wrikken losgekregen. Je kan het dan draaien en met twee schroevendraaiers eruit halen. Gelukkig vond ik op internet foto’s van iemand met een Dufour 32 die dezelfde klus gedaan had. (zelf had ik het te druk om foto’s te nemen)
Beelden zeggen meer dan woorden dus hier de link :
sailnet.com/forums/gear-main … udder.html
flickr.com/photos/41315554@N … 026477419/
Het lager heb ik dan op een draaibank laten uitboren (honen heet dat in het jargon denk ik); dat kan heel nauwkeurig en precies gedaan worden.
Succes en laat maar weten hoe het bij jou verloopt.

Lucas

Nog even meegeven dat het wordt afgeraden om gelijk welk smeermiddel te gebruiken op het kunststof van de lagers. Ik heb alles schoongemaakt en met een sopje (water met afwasmiddel) terug gemonteerd.
Lucas

Fijn, erg bedankt vorige keer heb ik de boot een uurtje of 2 in de kraan gehad en daarna terug het water in zonder er echt op te letten hoe het lager gemonteerd is nu ik het zo zie geen enkel probleem, ik weet wat me te doen staat.

Groet Willy.

Het eerste jaar dat ik onze D40 had, was er ook een stuurprobleem.
Vooral onder druk, reachend met veel wind (4 of hoger), viel er soms niet te sturen. Het leek in eerste instantie alsof er een touw of zo tussen het roer en de romp had gezet. Allemaal krassen in de romp.
Bij een derde poging om alles soepel te laten lopen, hebben ze bij Jachtservice Muiden het roer gedemonteerd, de lagers eruit gehaald en met fijn waterproef licht opgeschuurd, lagers terug geplaatst en het roer terug gehangen.
Daarbij is bewust rekening gehouden dat er speling tussen de bovenkant van het roer en de romp zit. Ik denk wel 1,5 cm.
Dit op advies van de leverancier van de lagers.
Onder druk buigt de roerkoning licht, vandaar dat de lagers aan de buitenkant konisch zijn om dit op te vangen.
Door dat buigen wordt het roer dichter tegen de romp getrokken (de bovenkant is gefixeerd, dus de onderkant komt iets omhoog) en gaat dan zwaar lopen. Vandaar de krassen.
Sinds deze ingreep nooit meer problemen gehad.
De boot stuurt als een zonnetje.

Roer terug gedemonteerd, en inderdaad het liep weer stroef op enderste lager, nu heb ik het lager ook gedemonteerd en het gekke is dat wanneer het lager gedemonteerd is en je past het op de roerkoning dit er zonder probleem overschuift met zelf een beetje speling, ik vermoed dat het lager word samengedrukt door hetgeen zich opstapeld tussen buitenkant lager en zitting en daardoor het lager ook niet zo eenvoudig te demonteren was, ik heb met een passend rondhout redlijk lang moeten wrikken en wringen vooralleer het lager in zijn zitting soepel begon te draaien, eens dat gebeurd was het zo gedemonteerd, ik heb ondertussen zoals in een vorige reactie beschreven het lager 2/10 mm uitgedraaid en ga het volgend weekend monteren, resultaat afwachten maar zie het positief in.

Veel zeilplezier Willy.

Het is de ganse tijd goed gegaan tot einde seizoen 2013, het roer begon stilaan weer wat stroever te lopen en dat ging telkens maar zwaarder, de boot op de wal gezet voor winterberging en gelijk het roer maar gedemonteerd. Dit ging vrij lastig omdat weer het onderste lager vastzat, vorige maal heb ik het uitgedraaid nu ga ik het lager maar eens vervangen. Misschien is de kunststof na 9 jaar verzadigd wie weet, in ieder geval, het komt telkens terug en is begonnen wanneer de boot 8 jaar was, daarvoor nooit last gehad.

Groet Willy

Vorig jaar op Boot heb ik met de leverancier van de lagers gesproken over dit probleem. Het zat me al een tijdje dwars, ook na het lezen van een artikel in Yachting monthly dat een Dufour midden op de
Atlantic verlaten moest worden door een vastgelopen roer. Volgens hem kan de kunststof lager absoluut niet opzwellen. De problemen zouden alleen veroorzaakt kunnen worden door corrosie van de aluminium lager schaal. Demonteren en schoon schuren met schuurpapier was volgens hem voldoende.
Als ik jullie berichten lees dan lijkt het erop dat dit probleem zich vooral voordoet op de schepen op zout water. Dat is natuurlijk agressiever voor het lager, en dan vooral het onderste lager. Dit bevestigt de mening van de leverancier.

Wellicht hebben jullie hier wat aan.

Ik denk ook dat dit een van de oorzaken is, ik heb dit weekend het lager gedemonteerd en het was inderdaad een hele klus om het bollager uit de aluminium behuizing te halen terwijl dit met het bovenste ( droog ) lager fluitje van een cent was, toch ga ik maar eens vervangen, ik heb via de site van Igus, specialist in kunststoffen, toch wel te horen gekregen dat kunststoffen enige vorm van wateropname hebben en daardoor uitzetten, is dit waar laat ik in het midden maar ik geen zin om volgend jaar weer eens mijn roer te demonteren, het word nu haast een vaste winterklus.

Willy.