Roer geeft geluid bij draaien

Beste mensen

Onze dufour 30 geeft bij het draaien van het roer een geluid, waarbij het lijkt alsof het roer een klein beetje wordt opgetild en dan weer terugvalt. Alsof het roer bij het draaien over een ribbeltje gaat. Aan de schijf tussen het roer en het schot achterin de kuip waar de roerkoning in verdwijnt zie ik echter niks.

Heeft iemand hier ervaring mee, of een suggestie wat dit zou kunnen zijn?

groet
Willem Adriaanssen

Hoi Willem,

Onlangs las ik ergens in een blad, dat een zeiler problemen met zijn roer had. Het roer stuurde zwaar en maakte veel geluid. Zij lagen op zoutwater.
Wat bleek: door het zoute water waren er zoutkristallen e.d. is de roeras e.d. gaan zitten en veroorzaakte de problemen. Zij hebben meerdere malen met schoonmaakazijn gespoeld en toen waren de problemen verholpen.

Misshien een idee?

Ciao,

Hoi Hans,

Wat jij beschrijft heb ik (sinds dit seizoen) ook last van. Onze boot is van 1999. Op vakantie heb ik tussen de roerkop en de kunststof ring eronder siliconenspray gespoten, en daarbij het schijfje wat gedraaid om de spray goed te verspreiden. Toen was de “klik” weg. Later is deze weer naar voren gekomen, ik vermoed dat er in het kunsstof schijfje iets zit. Nog geen tijd gehad om dit verder te bekijken, ik was per slot van rekening toch op vakantie.

Peter

Het stukje over de schoonmaakazijn en zout tussen het roer, stond in Zeilen van augustus 2012, blz. 44.

Ben benieuwd wat het bij jou is.

Ciao,