rode diesel

[size=12]In Waterkampioen en het laatste Zeilennummer wordt gesteld dat het vanaf 1 januari verboden/onmogelijk is om in Belgie nog rode diesel te tanken.  Volgens onderstaand bericht van de LBwB blijkt dit onjuist.  [/size]
[size=12]En in Antwerpen kan je nog steeds rode diesel tanken.[/size]
[size=12]
[/size][size=12]Vriendelijke groeten,[/size]
[size=12]Peter[/size]
[size=12] [/size]
2007-02-06_201338_naamloos.GIF

Hoi Peter,
Heb je dit voorgelegd aan de ANWB Waterkampioen of Watersportverbond?
Zij kunnen mogelijk meer vertellen.
Ciao,

Dag Hans,
ik heb niks voorgelegd, maar het wel even laten checken door de Clubracer-redactie.  Zij kwamen tot dezelfde vaststelling, zie
clubracer.be/zeilen/2007/02/ … sel-tanken -kan-nog-niet-beboet-worden
Dat het verschil niet kan blijven duren lijkt me logisch, maar voor mij hoeft het morgen nog niet te veranderen.  (Alhoewel ik maar 2x/jaar tank en er dus weinig last van heb…)
Veel groeten,
Peter.
ps: wanneer is het doopfeestje van de PP?LOL

Dat doopfeestje, dat zal ik zeker meedelen. Ik verwacht ergens in maart/april als de ???, 34PP, klaar is en wij tijd hebben.
Ciao,

Mag ik even opmerken dat rode dieselolie (accijnsvrij)ook op het water niet is toegestaan, anders dan gebruikt door vergunninghouders?

Persoonlijk vind ik dat jullie gelijk hebben, hoor, vergis je niet, maar er kleeft een risico aan, namelijk een boete en achteraf de geschatte gemiste accijnzen alsnog betalen aan het rijk. Die boetes overigens, zijn niet mis. Misschien een beetje zonde van je zakgeld? En ik had begrepen dat dit toch al op was .

Groet,

Rode diesel, overigens, laat zijn sporen na in leidingen, en is dus achteraf nog steeds aan te tonen. LET OP!!! OOK NA LANGERE TIJD!!! Bewaar dus na recente aanschaf van een schip altijd je tankbonnen.

Rode diesel mag voorzover ik weet wel in bijvoorbeeld een aggregaat gebruikt worden. Deze neemt namelijk niet aan het verkeer (in de breedste zin des woords, dus weg en waterverkeer) deel. Er is dus derhalve geen accijns verschuldigd. (Aan deze stelling kunnen geen rechten ontleend worden, ik weet het namelijk niet geheel zeker.)

Wisten jullie overigens dat dieselmotoren ook heel goed op ordinaire slaolie of zonnebloemolie lopen? Dit kan ik wel garanderen, mits de aanvoerleidingen ruim genoeg zijn. Voor plantaardige olie geldt overigens hetzelfde als rode diesel: geen accijnzen betaald, dus een economisch delict. Slaolie kost ongeveer ? 0.70!! Bij Aldi en Lidl. Probeer dit niet als je niet zeker weet dat het goed gaat, zeker niet bij jonge motoren, hiervan zijn de aanvoerleidingen vaak te dun!!!, bovendien loop je bij kouder weer het risico dat je vlokvorming en dus verstopping van leidingen en filters krijgt.

Groet,