reven voorzeil

Aanvankelijk was onze DF30C voorzien van een reefinrichting waarbij de reeflijn via blokken langs de scepters geleid was en aan stuurboord halverwege de kuip bediend kon worden. 
Ik vond dat niet handig. Door alle blokken was er meer wrijving en meer kracht nodig. Enerzijds ben je bezig met de schoot en de lieren staan onder de buiskap en anderzijds ben je met de reeflijn bezit hallverwege de kuip. Zodoende heb ik de reeflijn weer regelrecht over het dek lopen en komt de reeflijn via een geleideoog op het dek uit op de originele klem onder de buiskap.
Wat opviel is dat bij het reven de lijn soms over de gelcoat wordt getrokken en er beschadigingen ontstonden. Zodoende heb ik hier een RVS beschermprofiel geplaatst.
Misschien dat andere DF30C gebruikers dit allemaal herkennen, vandaar deze simpele tip.

2007-05-28_211127_reefprofiel.jpg

Hoi Piet,
Herkenbaar! Het reven bij harde wind, leidt tot beschadiging van de gelcoat. Dus ik was zelf ook van plan een strip te monteren. Ik was aan het twijfelen tussen plastic en metaal. Dus dat moet ik nog even bekijken.
Wat ik op je foto zie is dat jij een veel dikkere lijn voor de rolfok hebt. Ik heb een erg dunne lijn die behoorlijk in de vingers kan snijden. Dus die wilde ik eigenlijk ook vervangen, maar ik was bang dat dat niet allemaal op het rolblok zou passen. Welke dikte heb jij?
Groet,
Ewald

Dat Ewald,

Op de foto lijkt de lijn dikker dan hij is. De lijn past precies op de reeftrommel (onder lichte spanning oprollen). Ik zal de diameter van de reeflijn voor je opmeten. Info volgt na eerstvolgend havenbezoek.

Dag Ewald,
De reeflijndiameter is lastig op te meten doch ik meen dat het 9 mm is. Is dat een handelsmaat? Hij is toch net even iets dunner dan onze grootzeilschoot en daarvan ben ik zeker (net gekocht), die is 10 mm.  

Hoi Piet,
Dat is wel dikker dan bij mijn boot. Dat is een erg dunne lijn. Dan zal ik die binnenkort maar eens vervangen.
Dank voor de tip/maat.
Ewald

Piet,
Bedankt voor de tip, bij mij is de gelcoat ook al beschadigd door het reven van mijn voorzeil.
Heb je het RVS beschermprofiel ergens gekocht of zelf zo gemaakt?
Hoe heb je het profiel vastgezet?
Groet Hans

Dag Hans,
Ik heb het RVS profieltje gekocht bij Zeilmakerij v/d Werf in Made. Ik heb het voorlopig even vastgezet met dubbelzijdig plakkend tape (auto speciaalzaak / o.a. voor sierstrips). Ik kan het nog vast zetten met twee schroefjes doch boren in het schip op zichtbare plaatsen doe ik pas als het echt nodig is. 

De beschadigingen in de gelcoat veroorzaakt door de regulier/reeflijn van de fok vallen bij ons wel mee. Wel heeft de Griddel beschadigingen in de gelcoat veroorzaakt door het insnijden van de fokkeschoot. Dit komt hoofdzakelijk doordat ik af en toe alleen vaar.
De RVS strip van Piet is een prima oplossing voor de reeflijn maar voor de fokkeschoot is deze strip te klein en daarom heb ik een aluminium strip (verkrijgbaar bij bijna alle bouwmarkten) gekocht, met de dremel op maat geslepen, gebogen en met dubbelzijdig plakband aangebracht.
Ik maak nu een heel seizoen gebruik van de strippen ze slijten niet en ook de gelcoat wordt niet meer beschadigd.DSC04320.JPG