reinigen stootwillen

Dag Forumleden,
Heeft iemand een goede tip voor het reinigen van stootwillen. Ik heb iets gelezen over petroleum indien er teer op zit met als nadeel dat het de toplaag aantast. Ook een tip gelezen voor het gebruik van biotex en een schuursponsje. Ooit sprak ik bootjesmensen in een haven die een soort poreus schurend materiaal gebruikten en er erg over te spreken waren. Natuurlijk ben ik vergeten op te schrijven wat de merknaam van het spul was.

Iemand een goede tip?

Piet,
Ook met was schijnt het te lukken. Ik heb ook wel eens een tip over boter gehoord, lost teer op en tast de boel verder niet aan.
succes,

Met schuursponsje mag het volgens mij niet. Want dan krijgt de stootwil kleine krasjes, waardoor er sneller vuil inkomt en zich beter kan vestigen.
Starbrite heeft een schoonmaakmiddel speciaal voor stootwillen. Ik heb het nog niet gebruikt, maar staat wel op het lijstje want mijn willen zijn ook smerig.
gr,
Ewald

Ik ben weer behoorlijk druk geweest om de vervuilde witte stootwillen een winterschoonmaakbeurt te geven.
Ik heb geëxperimenteerd met een hele reeks producten:

Schurend:
commandant geel / licht schurend / weinig effect
commandant rood / iet meer schurend / enig effect
jif/schurend / matig effect
vim / behoorlijk schurend en ontvettend / redelijk efect

Reinigend / ontvettend:
wasbenzine / onvoldoende effect
super cleaner / matig effect
dikke bleek / dat werkt wel maar lijkt me niet goed voor het plastic
(hetzelfde geldt voor aceton en tinner etc.)
stootwilreiniger / matig effect

Uiteraard kun je sokken om de stootwillen plaatsen.

Toch doe ik nog een poging om van ervaren zeilers een “gouden tip” te ontvangen.

Die boter nog niet geprobeerd?

Ik gebruik altijd fendercleaner. Dit is natuurlijk wat duurder dan een pakje boter maar het werkt prima. Ze gaan mooi glimmen en je krijgt alle teer en andere plakkerige rotzooi eraf. Gewoon te koop bij de betere jachtwinkels.
Echt een prima resultaat…
Gr
Nick

Nog geen ervaring met schoonmaken van stootwillen, maar met onderstaande kom ik tzt een heel eind!

‘Sokken’ om stootwillen adviseer ik niemand daar in de ‘sokken’ veel vuil en zand blijft ‘hangen’ met als gevolg een enorme slijtage op je romp op den duur!

‘Blote’ stootwillen staan wellicht minder fraai, maar door hun gladde oppervlakte/huid is de kans op beschadiging op je romp minimaal.

Hartelijke groet,
Batoo.

Tip van mijn havenbuurman Hennie.

Mensen, dit werkt fantastisch.
Neem de stootwillen even mee naar een paatsje in de open lucht en buiten direct bereik van plastic/schepen/kinderen en vuur etc.
Neem een grote lap en giet er ruim thinner over zodat deze geheel doordrenkt is.
Veeg nu snel in enkele halen alle vuil van de stootwil/fender. Het vuil vliegt er af.
Laat de fender dan even uitwasemen. Spuit er wat siliconenolie op en verdeel het met een doek.
De klus is geklaard voor je het weet.
Je zou zeggen dat dit niet goed is voor de stootwil en deze aangetast wordt of verhard. Daar is niets van te merken, ook niet na jaren achtereen schoonmaken (aldus de ervaring).

Hallo allemaal

Nog eentip voor fenders reinigen;gebuik Dreumex of Swarfega o.i.d.(werkt erg goed bij teer)

Groetjes Joop

Hoi allemaal,

Wij hebben het nu eens met gewoon jif/cif gedaan. Goedkoop flesje, werkt goed. Daarna desnoods in de was ztten, alleen kraken ze dan meestal zo, tussen de boten.

Ciao,

Joh, Hans, werkelijk? Dat ik daar nog niet aan gedacht heb zeg! Nou daar ga ik dan komend weekend eens lekker mee schrobben. 't Zal er allemaal puik uit komen te zien, zeker weten!