Beste D34-vaarders,
Vorig jaar hebben wij een 4-persoons ORC Plastimo reddingsvlot gekocht in de container-uitvoering. De plaats voor dit vlot, onder de bank van de stuurman, is zeer praktisch gekozen. Echter, na het goed vastzetten van de sjorbanden, bleek het vlot bij wat heftiger zeegang toch nog te verschuiven en te kantelen.
Hoewel het vlot beter plat zou kunnen liggen (maar dat past niet) in plaats van op de zijkant te staan, zou er toch ook een handige oplossing moeten zijn voor dit probleem.
Ik heb zelf gedacht aan een soort houder, die de vorm van de zijkant van de container volgt en het geheel iets hoger (bijv. 10 cm.) plaatst. Voordeel is dan ook dat het vlot niet in aanraking komt met het altijd wel aanwezige water in deze ruimte (ondanks de afvoer).
Hebben jullie ook ervaringen met dit probleem? Alvast bedankt voor de reacties en suggesties.
Sportieve groet,
Frank.Bloembak38839,9312847222
Frank,
De door mij toegepaste methode is dat ik er een plaatje isolatiemateriaal (‘piepschuim’) onder heb liggen en het vlot heb vast gesjord met een paar spanbanden die je ook kan gebruiken om een surfplank op een auto te binden (voor een paar euries bij de Gamma). Zo kan je het vlot goed strak aantrekken en blijft perfect staan.
Groet en succes ermee,
MennoMaatskip38841,9072106481
Hallo allemaal,
dit is de manier waarop wij het vlot geplaatst hebben, de steunen rusten net op de verdikking in de zijden en het vlot staat vrij van het water in de bak.
groeten Cees
Zou een tas dan niet makkelijker zijn?
Ciao,
Cees,
Ziet er goed uit, maar kun je er nog gemakkelijk bij of moet de spiegel er echt uit. Lijkt me nl geen leuke operatie om de spiegel er met windkracht 8 uit te moeten halen.
Ik zit zelf aan een paar houten keggen te denken om het vlot vrij te maken van de vloer en eventueel water wat daar komt te staan.
Gr
Nick
34 P-zeilers,
De oplossing die Menno heeft aangedragen hebben wij afgelopen seizoen in de praktijk uitgetest: isolatiemateriaal op de bodem en strakke spanbanden om het vlot. In combinatie met het isolatiemateriaal blijft het vlot onwrikbaar op zijn plaats. Ofschoon de beugels nog meer stevigheid zullen bieden, vind ik deze oplossing niet nodig, tenzij je het combineert met diefstalbeveiliging.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waar ik het deel van de spiegel moet laten als ik mijn reddingvlot nodig zou hebben. In feite is dit een non-issue: als je dusdanig in nood bent dat je je schip moet verlaten, maak je je natuurlijk al helemaal geen zorgen meer over een stuk polyester, wat ooit je spiegel was.
Een tas zou ik zeker niet aanschaffen. De plek onder de bank van de stuurman leent zich perfect voor een container, die het vlot zelf ook nog eens beter beschermt dan een tas.
Groet,
Frank.
34-P§-ers,
Je hebt ook van de matjes die je bijv in de douche kan gebruiken en die jouw of in dit geval je spullen van de vloer houden en het water er onder door laten. Zou dat een oplossing zijn.
Ciao,
Een 34 P met een douche matje!!! Het moet niet gekker worden.
Isolatiemateriaal op een 34P is een oplossing??? het moet niet gekker worden!!!
Trouwens moet zo’n vlot niet makkelijk te pakken zijn, dus die spanbanden kunnen belemmerend werken. Die spiegel gooi je weg, en dan moet je niet gaan zitten pielen om die container los te krijgen, volgens mij. Dan kan je er beter een kratje bier neerzetten of niet?
Ciao,
Ik vind dat er toch wel wat makkelijk wordt gedacht over het weggooien van de spiegel. Als het hard waait met hoge golven pakt dat ding echt wind voordat je het weet. Kan best heel link zijn. Je zou er maar achteraan waaien. En dan heb je een open spiegel waar je benen je macht met je kont tegen het stuurwiel (heel krap dus) aan dat vlot moet gaan klungelen. In echt hoge golven vind ik het best een risico dat je voorover dondert in zee. Maar ik heb ook niet echt een betere oplossing. Het moet maar zo…
Ik heb ook piepschuim eronder gezet en hij staat prima stevig. Alleen niet hoog genoeg. Hij wordt nog steeds nat als ik gas geef en die bak op de spiegel loopt vol…
Gr
Nick
redders in nood!
Daarom dacht ik aan een tas ipv een container. Tassen zijn over het algemeen kleiner, daardoor makkelijker te pakken en geen kans op beschadigingen.
Dus…?
Ciao,
Beste mensen,
Als het goed is gebruik je het vlot nooit, als je het nodig hebt is je schip verloren. Hoezo nadenken over beschadigingen . Pielen met spanbanden? Hebben jullie niet altijd een goed mes klaarliggen? 2 halen en beide banden zijn los. Overigens is dat mes ook een veiligheidsvoorwaarde om vastlopende lijnen te kappen en kan bovenal ook ledematen redden die ergens tussen komen waar ze niet horen! Het verwijderen van de spiegel is niet echt moeilijk, achterstag los, eindje oplichten en flinke douw/trap. Vervolgens heb je ook dan je mes nog nodig om tot slot als je bent overgestapt (dat is in slecht weer wel heeeel moeilijk) de verbindingslijn met je zinkende schip te kappen. Veel plezier ermee, ik hoop het nooooooit nodig te hebben.
Ten aanzien van een tas, als je het vlot het hele jaar laat zitten is een container veel beter/weersbestendig. Ik denk niet dat een tas 10-15 jaar mee gaat. Zeker omdat ie achterin inderdaad wel eens een stukje in het water ligt. Ik heb overigens en ca 8cm dikke laag onder mijn vlot liggen (2x4).
Groet, Menno
Menno,
Helemaal mee eens. Ik heb er ook een mes bij liggen. Ik was niet zo zeer bezorgd om beschadigingen. Dat je schip verloren is, is wel duidelijk. Ik zag mijzelf alleen al op dat achterdek balanceren met 2m2 polyester in mijn handen. Maar je hebt gelijk. Flinke trap en alles is geregeld.
Gr
Nick