reddingsvlot

Afgelopen weekend hebben wij een soort stresstest gedaan.
Het reddingsvlot ligt bij onze 40P in de ruimte onder de kuip achter het stuurwiel.
Hebben we het reddingsvlot nodig dan moeten we eerst het bankje verwijderen (omklappen, twee pennen er uit en bank verwijderen) wat vrij vlot gaat.
Maar dan moet de achterkuipvloer eruit (twee schuifklemmen onder de vloer los en opvouwend en kantelend de vloer eruit).
Dit laatste is een klus die mij zeer lastig lijkt indien met zwaar weer of tijdens een ongeval de vloer er in paniek uit moet.
Vooral voor mijn echtgenote lijkt mij dit een ondoenlijke klus in slechte omstandigheden.
Door de achterstag die midden op de spiegel aangrijpt is simpelweg naar achter duwen van de vloer ook niet mogelijk.
Is er iemand die hier al over nagedacht heeft en een oplossing hiervoor heeft??

Beste Benno,

Ben je er inmiddels achter hoe je het reddingsvlot kunt wegbergen en makkelijk kunt bereiken vanuit de bak onder de stuurbank? Wij twijfelen aan een container aan de achterrailing of een valies onder de bank (niet in de bak). De bak onder de stuurbank hebben we na lang proberen afgeschreven om de redenen die jij noemt.

Het nadeel van een container op de stuurboord achterrailing is dat deze het heklicht afdekt, wat een aanpassing vereist. De bakboordrailing is bezet door de reddingsboei. Een valies daarentegen moet na het zeilen weer weggestouwd worden. Een container voor de buiskap is voor ons geen optie vanwege het zicht naar voren en het evt. later plaatsen van een zonnepaneel. Op dit moment neigen we naar een valies onder de stuurbank.

Graag horen wij hoe jullie ervaringen zijn.

De koude winter heeft mijn vertraagd. Ik heb nog geen oplossing.
Ik denk echter aan een van de volgende oplossingen.
Het probleem zit volgens mij in het opstaande deel, bij de spiegel (waarop de naam staat). Indien er een plank ontstaat waaraan het scharnierende voorstuk vastzit, ontstaat iets wat eenvoudig weg te trekken is en hanteerbaar is.
optie 1 is, de huidige deksel bij het handvat dwars door te zagen. Het achterstuk vast te zetten en het voorstuk is dan eenvoudig weg te trekken.
optie 2 is, een nieuw vloertje te maken waaraan de scharnierende klep achter het stuurwiel vastzit. Netjes afwerken als een teakvloer. Is eenvoudig weg te trekken. En achterop een vaste rechtop staande plaat te maken die dan meteen als steun dienst doet.
Ik hoop de komende weken tot een keuze te komen.
In ieder geval niet aan de achterpreekstoel. Vind ik geen gezicht.
groeten,

Het probleem dat we waarschijnlijk met onze D40 hebben is dat het luik niet is uitgevoerd zoals bedoeld. Mijn vrouw heeft een oude Franse folder opgeduikeld waarin de bewuste klep is afgebeeld die keurig opengaat en het reddingsvlot laat zien, (hopelijk werkt de link hieronder). In ons geval kan de klep aan de voorkant niet helemaal omhoog omdat de driehoekige voetsteunen tegen de onderkant van de bank aankomen. Daardoor is de toegang tot de bak aan de voorkant onvoldoende.
Wat ook niet klopt is dat de deksel van de bak aan de achterkant (met het handvat dat jij aangeeft) tegen de wegdraaiende plaat onder de stuurbank aankomt. Daardoor is de bak ook niet van achteren te openen. Het zou niet zo moeten zijn dat je de bank of delen van de plaat in een noodsituatie moet weghalen om bij het vlot te komen.

Je hebt ons wel op een idee gebracht om de bewuste kleppen gewoon aan te passen. We gaan dit weekeinde eens puzzelen. Wellicht dat het verplaatsen van een scharnier en het weghalen van een stukje polyester onder de stuurbank het probleem ook oplost.Luik stuurstand D40.doc (103 KB)

Marcel,
Ik heb contact opgenomen met Dufour france.
Hun antwoord is onderstaand.
Dus het zitje verwijderen en dan de bak oplichten, waarschijnlijk door het voeten bankje over de zijkanten te tillen.
Dit weekend experimenteren.
groeten,
Benno\

"Dear Sir,

You may remove the helmsman seat and then lift the compartment lid.

Best regards

Pascal Saint-Marcoux
Service Après Vente
After Sales
+33 (0)5 46 30 45 87
+33 (0)6 12 74 26 62

1, rue Blaise Pascal
F-17187 Périgny Cedex
dufour-yachts.com

J Afin de contribuer au respect de l’environnement, merci de n’imprimer cet email qu’en cas de nécessité.
P Please consider your environmental responsibility, do you really need to print this e-mail

De : Benno Kleerekoper [Benno.Kleerekoper@Koopmanint.com]
Date d’envoi : vendredi 16 avril 2010 09:44
À : Info
Objet : information
Sir,

You are the sole adress I can find from dufour the dufour buidling site. That’s why I’m writing to you.

I have a question which the Dutch dealer cannot resolve.

I sail a Dufour 40 Performance for 3 years now wich I enjoy very much.

We have a question about the way we can easily reach the room for the liferaft.
I normally stow the liferaft in the special room in the back of the cockpit, but I don’t know how to reach it easily in case we need to access the space quickly.

Can you help me to the right information.
I’m in contact with several ownersvia internet and nobody knows how it really works. "