reddingsvest

De dag werd nog interessanter.
Onze reddingsvesten (4 stuks) waren keurig thuis, droog en warm, bewaard.
Twee ervan had ik onder de bank in de kajuit weggeborgen.
Ben ik lekker bezig in de boot met van alles en nog wat, komt ineens de hele bank omhoog. Een van de vesten stond volledig bol in de speciale verpakking (plastic met open gaas).
Ik ben ermee naar de winkel op de werf gegaan waar het ding met een luide knal uit de verpakking explodeerde. :laughing:
Ik heb een nieuwe CO2 patroon en smeltcilinder gekocht (plastimo). Er zat echter geen montagehandleiding bij. Die zou ik wel even van het web plukken, nou dat valt dus nogal tegen. Na veel zoeken vindt ik achterop een label in het vest de naam UML (United Moulders Ltd). Dan pas wordt je iets wijzer.
Zodoende heb ik foto’s genomen.

Het komt er feitelijk op neer dat er twee manieren zijn om de slagpin in het membraan van de CO2-cinder te drijven:

1. door aan het touwtje te trekken
  2. doordat de ontstekingscilinder geactiveerd wordt door vocht. Overigens lijkt dit te gebeuren (volgens de handleiding) met een patroon van papier en niet van zout (zoals iedereen zegt).
    De gele clips spatten weg/los waardoor rode kleuren zichtbaar worden, om aan te geven dat het geheel geactiveerd is. Op de smeltcilinder staat de datum van vervanging. Die was bij mij al vele jaren overschreden.

mk5 auto inflate2004 ssembly.pdf (133 KB)

ik denk dat we hier met veiligheid bezig zijn en reddingsvesten kontroleer je ieder jaar en om de twee jaar gaan mijn vesten naar eenerkende firma voor keuring, het zal je maar overkomen dat je je vest nodig hebt en deze niet werkt
Willy