Recycling polyester

Iemand stelde op dit forum de kanttekeningen bij oude schepen en het afval dat polyester schepen bij afdanking zouden produceren, immers, er komen steeds nieuwe schepen bij, waar blijft dat allemaal?

Als je op het Internet eens gaat zoeken naar polyester in relatie tot recycling, kom je heel wat pagina’s informatie tegen.

Oud polyester wordt opnieuw gebruikt in ondermeer; Granulaat voor fabricage van speeltoestellen, PET-flessen, Kleding, en wat denk je van toevoeging van polyestergranulaat in bitumen voor productie van wegdek? Daar kun je heel wat ge-recyclede polyestergranulaat in kwijt.

Dit, overigens is geen vrijbrief om nu maar ongelimiteerd polyester te gaan gebruiken, maar we recyclen wat af in onze westerse wereld, hoor.

Groet,

Bas, Esther,
Polyester wordt vanzelf duurder, als de olie ook steeds duurder wordt. Dan wordt het ook steeds lucratiever om te recyclen.
Ciao,

Daar sla je de spijker op z’n kop, Hans, maar dat olie duurder wordt is voor ons niet voordeliger.

P.S. lees ‘rode diesel’ nog eens!

Groet,

Beste Dufourvaarders,
In de kunststof verwerking wordt er grofweg een onderscheid gemaakt tussen thermo plasten en thermoharders. PVC is bijvoorbeeld een thermoplast. Door verwarming wortdt het zachter en is het in zekere mate geschikt voor herverbruik. Dat geldt niet voor polyester. Probeer maar eens een afvalstukje warm te maken. 
Verder kan een product geheel zuiver zijn (100% vergin) of verwerkt zijn tot het eindproduct samen met andere stoffen. Een jachtromp bestaat feitelijk uit een toplaag en verder uit polyester dat uitgehard is op glasvezelmatten. Het product is erg hard en taai en laat zich dus moeilijk verwerken tot korrels (granulaat) en tot een ander eindproduct. Ik hoop dus dat dit probleem serieus genomen wordt. Ik kom bedrijfsmatig in de Benelux jaarlijks bij heel veel bedrijven en eerlijk gezegd zou ik niet weten waar onze oude jachten naartoe gaan en hoe ze verwerkt worden. Laat staan dat ik zou weten tot welk nuttig eindproduct dit materiaal zou kunnen dienen. 
Het zou fijn zijn als een forumlid, gestaafd door kennis (!), zou willen reageren.