Radar

Ik ga deze winter een radardome van raymarine laten plaatsen. Ik denk gewoon in de mast. Ik zag dat Ciao Bella hem op een (overigens hele mooie) paal op de spiegel heeft gemonteerd.
Wat raden jullie aan? En gaat het veel problemen geven als ik hem niet kardanisch in de mast laat plaatsen?
Alle input is welkom!
Gr
Nick

Nick,
Alles heeft zijn voor en tegens, De paal is voor mij geslaagd (is 3500 mijl blijven staan) in de mast kan denk ik ook goed, Maar ja al dat gewicht he boven in. ( moet ik zeggen volgens mij wogen wij wel 8 ton toen we vertrokken).
Groet Rene
Ciao bella 

Ren?, Nick,
Volgens mij heeft er in de Waterkampioen of in Zeilen eens een bericht gestaan wat de beste plaats is.
Nick vraag eens na bij die redacties.
Ciao,

je kunt ook op de FAQ pagina van raymarine kijken; (ik heb dat geloof ik ook al ergens anders gepost) daar staat een artikel in van hun kant met een forse relativering van het nut van het plaatsen van een radar hoog in de mast; de rijkwijdte die je wint, gaat op aan de toename van de dode hoek onder helling. Ik heb zelf om die reden nu een rvs radarpaal van 2-2,5 meter laten maken voor op de spiegel.

Erik,
Goede tip. Dit is wat raymarine zegt. In het kort, de plek maakt niet uit maar als je meer dan 12,5 graden helling hebt gaat hij niet goed meer werken en moet je een kardanische ophanging hebben.

Dannick39126,8685300926

onze 34p heeft een relatief kleine (lees lichte) furuno in de mast.
Werkt prima ! Een paal heb ik ook overwoegen , maar zit voortdurend in de weg bij leggen van landvasten naar meerpalen in de box, bij slepen van…
En bovendien ik vind het niet mooi vanuit de kuip bekeken.
mvg

12,5 graden schuin ga je al gauw, dus zo’n dure cardanische ophanging is eigenlijk dus noodzaak of hebben anderen de ervaring dat dit niet nodig is?
Ciao,

ik ben wel wat schuiner gegaan en kon alles nog zien maar ik weet natuurlijk niet of ik wat over het hoofd zag
ik moet wel uikijken met uitbomen van de genua  dat ie niet achter de radar blijft hangen

hans, als je kijkt naar wat een cardanische ophanging kost, dan zit je al gauw op een extra 1200-1600eyu. Dat is dus zonder mast of mastvoet, die 600-1200 danwel frofweg 300 kosten. Ik heb nog overwogen het zelf te knutselen, maar te wiebelig wordt het snel denk ik.
Overigens, de op maat gemaakte rvs paal voor ons schip is bijna klaar. Ik zal tzt wel een foto plaatsen en zonodig jullie in contact brengen met de bouwers; naar verwachting kost ie 600 eu en dat is fors lager dan de winkelversies.