Radar reflector

Hallo zeilers,
Ik heb recent een aantal artikelen gelezen over de effectiviteit van de radar reflectors. De buisvormige (bij mij net boven de zaling gemonteerd) komt hierbij heel beroerd uit de test, ook in andere bladen.(ziltmagazine.com/PDF/nummer7.pdf Ik overweeg dan ook een achthoekige te nemen, maar ik twijfel aan de plaats op de mast.
Heeft iemand al een dergelijke reflector in gebruik en op welke plaats gemonteerd? De boot ligt nog op de kant en ik kan er nu nog goed bij. De mast in met een boormachine is ook niet alles.
Met vriendelijke groet,
Peter
 

Waarom ga je niet voor die tri-lens? Dat is een hele compacte en goede reflector…
 
Gr
Nick

Hoi Peter,
Ik heb een achthoekige reflector, deze zit gemonteerd in de top van de mast op een alu beugel. Hoe zichtbaar ik daarmee ben weet ik niet, maar me dunkt hoe hoger hoe beter (ervan uitgaande datie niet al te zwaar is :wink:
Groeten,
Harold

Volgens de test in de Water Kampioen moet je trouwens de achthoekige reflector NIET aan een punt monteren maar juist vlak. Dat maakt monteren niet veel makkelijker, maar ja. Hij is wel goed mits goed gemonteerd en groot genoeg.
Gr
Nick

Hallo Nick,
Een tri-lens staat me wel aan, alleen zijn prijs niet. Al gauw een 600 euro. Overigens zie ik in artikel dat de achthoekige reflector op zijn punt gemonteerd moet worden en een ronde op zijn vlak. Zie onderstaand plaatje. Ik ben alleen bang dat het zo’n windvanger wordt boven in de mast. Daarom zou hijsen als een ankerbal (dus alleen als je hem nodig hebt, prettiger zijn.
Peter
2008-03-12_123046_ScreenHunter_02_Mar._12_12.28.jpg

Peter,
Wil je een echt goede radarreflector, dan moet je een actieve nemen. Wel duur, maar je bent perfect zichtbaar. Geen geklooi met 2-3 mijl zichtbaar, maar gewoon een dikke stip op elke radarscherm van mijlen ver. Volgens mij de enige goede oplossing als je zeker wilt zijn dat ze je zien op zee of in de mist.
Ik heb echter vooralsnog een 8-hoekige en gemonteerd zoals die plat op tafel ligt. Door enkele lijntjes van de hoeken in een punt te leiden, zowel onder als boven, hang ik, indien nodig deze op onder de 1ste zaling aan een versterkt vlaggelijntje. Zodra de portemonnee het toelaat en we meer op zee gaan, koop ik zo’n actieve radarreflector. Als o.a. zeevarende op grote schepen, weet ik dat je een zeilboot nauwelijks ziet op je radar en het gauw als golf bestempeld.
Nu je boot nog op de kant is, is dit het perfecte moment om de actieve antenne in en op te bouwen. Als je zo’n grote (30 cm) achthoekige boven in je mast hangt, ontsier je ontzettend de boot. Breng je aardig wat gewicht heel hoog boven water (extra gewicht in de kiel?), verstoord het de windstroom boven in de mast, dus veel punten om hem daar niet te hangen
Ciao,

Fijne Dufourvaarders,
Zag net in een ander topic weer de actieve radarreflector voorbijkomen, in begin seizoen wilde ik er ook een aanschaffen maar na nader onderzoek bleek dat hij alleen actief is op de x-band radar, Uit ervaring weet ik, en zeker bij wat minder weer dat schepen alleen de s-band radar in de gaten houden en soms ook de x-band af hebben staan! Dit al meerdere keren meegemaakt dat men alleen de s-band bij had staan en de x af, zuinigheid kent geen veiligheid. Mocht men wel de x-band monitoren dan krijgt men een echo van het formaat tanker van 400meter bij 50 meter, de dienstdoende officier kijkt in die richting en ziet niks, en zal dan al gauw worden afgedaan als een buitje of een valse echo. Dit heeft me gelijk doen besluiten hiervan af te zien. Komende winter een tri lens installeren en een ais transponder en receiver aanschaffen (worden ze maar wat goedkoper) Want elk zeeschip beschikt nu wel over een AIS, vaak ook al gekoppeld aan de radar, dus men word dan wel gezien. Let wel dit is een persoonlijke mening, maar wel een die ik uit 12 jaar praktijkervaring heb opgedaan. Succes met de keuzes
xander
“Buenaventura”

Xander,
Ik heb inmiddels de mini tri-lens er een seizoen(deel) opzitten. Ik ben er erg tevreden mee, hoewel je zelf natuurlijk moeilijk kan zien hoe de grote zeeschepen je ontvangen.
Ik heb echter wel een probleem ervaren dat ik, na een paar uur schommelen op zee, terug in IJmuiden kwam en dat er geen tri-lens meer in de mast hing. Hij was van de beugel gevallen/getrild.
Na overleg met Jachtenservice Muiden blijkt dit al eens eerder voorgekomen te zijn en zij hebben hem heel netjes (kosteloos) vervangen, ditmaal voorzien van een zelfgemaakte borgschroef die ervoor zorgt dat dit niet nogmaals kan gebeuren.
Ik ga dit jaar waarschijnlijk ook voor de AIS transponder. Ik heb nu een ontvanger en ik gebruik deze zelfs meer dan de radar. Maar de transponder lijkt me inderdaad ideaal!
Gr
Nick